Jdi na obsah Jdi na menu
 


V poslední době se hodně věnuju technickému fenoménu ,který je díky své promyšlené a jednoduché konstrukci stále funkční i přes dobu vzniku před půl stoletím.A jelikož se na webu nevyskytují informace o různých variantách a speciálních nástavbách v armádě ,pokusím se zde uvést různé  verze PRAGA V3S s kterými jsem se dostal do styku a detaily vozidla.Jinak v další části budu podrobněji popisovat V3S R-3AMp ,kterou vlastním a budu mít vše z první ruky. Jinak materiálu o samotné V3S je na jiných webových stránkách dost.

První čím začnu je seznam variant skříňových variant z armády a stručný popis k čemu sloužily. Pokud budete znát také nějakou variantu ,která zde není uvedená - napište jí do komentářů s přesným názvem a k krátce k čemu to sloužilo.Díky!

Varianty a označení v civilu :

1) valník V3S normální

2) valník V3S s navijákem

3) valník V3S pro dřevaře

4) rychlosklápěč V3S-S

5) skříňový vůz V3S-SK

6) cisterna na pohonné hmoty V3S-PH

7) cisterna na vodu V3S-CV

8) jeřábový (vyprošťovací ) vůz V3S-CF

9)cisterna na fekálie V3S-CF

Varianty a označení v armádě:

1) valníkový vůz - V

2) valníkový vůz s navijákem - VN

3) valníkový vůz s nakladačem - ZČ 500

4) valníkový vůz s hydraulickou rukou - HR 1001 (1002)

5) sklápěčka se sklápěním nazad - S1

6) sklápěčka se sklápěním do tří stran - S3

7) skříň bez rozdílu užití - SK

8) cisterna na 3000l PH s i bez  výdejním ramenem - CPH

9) chemický roztřikovací vůz - ARS 12M a ARS 12 DC

10) pancéřovaný vůz s 30mm PLdvK vz.53/59M - P ,,Ještěrka"

Seznam účelových nástaveb a verzí v armádě:

Štábní terénní automobil 3t Praga V3S

Terénní automobilní cisterna V3S na 3000l

POTAP -  pojízdné operačně taktické pracoviště

POOA - pojízdná ošetřovna a opravna akumulátorů

PAD 1-M pojízdná automobilní dílna typu 1 (modernizovaná)

PAD II -  pojízdná automobilní dílna typ II

PAD III - pojízdná automobilní dílna typ III

PAD IV - pojízdná automobilní dílna typ IV

PAD -1M2 pojízdná automobilní dílna typu 1( modernizace č.2)

POB - pojízdná opravna bloků

PPZS-M pojízdná plnící a zkušební stanice (modernizovaná) : pro plnění,opravy,revize tlakových lahví a hasicích přístrojů.PAJ -1 v soupravě.Revize vzduchu ve vozidlech.

Pojízdná dílna pro ošetřování a opravy elektrotechnické výstroje techniky

PVD-E, PVD - pojízdná vulkanizační dílna : umožnuje opravy pouze poškozených duší do rozměru 12,00 x 22 .Je součástí PAD II a IV.

POVČ - pojízdná opravna vstřikovacích čerpadel

PDDD - pojízdná divizní dělostřelecká dílna

PPDD-M pojízdná plukovní dělostřelecká dílna

ACHL-1  automobilní chemická laboratoř : pro stanovení látek ve vzorcích ,rozbor ukořistěných látek,analýze po odmoření techniky.Zákaz odpočinku na pracovišti uvnitř vozu.

ARS-12   chemický roztřikovací automobil

PCHD-72   pojízdná chemická dílna : k provádění běžných oprav a cejchování chem.přístrojů GSP-1/11,DP-3,SKOJ,AS-67,VDK-70 a 62,IT-65,RBG-T-62 a CHP-71. Přívěs A-3 je dílna zbrojíře.

PVO Ep - pojízdné velitelské stanoviště PVO

R-3AT   velitelská rádiová stanice

R-4AT  velitelská rádiová stanice

R-3AMp   velitelská rádiová stanice :bojové pojízdné velitelské štábní pracoviště tankistů nebo motostřelců.

R-3AMT  velitelská rádiová stanice : zabezpečení utajovaného a neutajovaného fonického spojení rádiostanicemi na stupni útvar vševojsk na místě i za pohybu.

R-140  souprava

PSD-M3   pojízdná spojovací dílna : pro běžné opravy spojovací techniky.V dílně jsou čtyři pracoviště.

OAA-Mp   opravna alkalických akumulátorů : na podvozku V3S-M2 SKS II je opravna,zkušebna,dobíječka zdrojových skříní RF-10.Hlavní pracoviště stanový přístřešek.

TPDA-R   tanková pojízdná dílna typu A - (rekonstruovaná)

TPDA-M   tanková pojízdná dílna typu A - (modernizovaná)

Tanková pojízdná dílna typu B

Tanková pojízdná kovárna a klempírna

Tanková pojízdná ošetřovna

TPOA - tanková pojízdná ošetřovna akumulátorů

Pojízdná tanková elektrotechnická dílna pro tanky T-54A

Pojízdná dílna pro ošetřování a opravy elektronické a speciální výstroje

REPRO - pojízdná reprografická souprava

TOPOS - pojízdná souprava

GEOS - pojízdná souprava

Pojízdná polní výdejna map

Pojízdná souprava náčelníka topografické služby

PHEL - Pojízdná hygienicko-epidemiologická laboratoř :pohyblivé pracoviště zdravotnické služby s EC 7,5 kVA.Vyšetření lidí i materiálu ve stahu k nákazám,otravám,- střevní tyf,bacilární úplavice,stafylokoky,záškrt apod.

Ženijní pojízdná dílna typu 1

Ženijní pojízdná dílna typu 2

EPO - elektrotechnická pojízdná opravna

EPO - M   pojízdná opravna elektrotechnická

ŽPD 1-M  ženijní pojízdná dílna typu 1-M

ŽPD  2-M ženijní pojízdná dílna typu 2-M

MOBILET - pojizdné řízení letového provozu

KLUB-E  - pojízdný klub

Dílna S-28 - ze soupravy PAD-2

Zásobovací vozidlo pro PAD-2

PTDA M82 - pojízdná tanková dílna

PTDB - pojízdná tanková dílna

Pojízdná stanice technické pomoci

RM-10  oddělené dílna

Elektrická dílna z PAD-4

Pojízdný dispečink stanoviště roty

Pojízdná tiskárna

Dílna oprav osvětlovacího materiálu

Stanice technické pomoci

POD - pojízdná optická dílna

POKOS - pojízdná konzervační stanice

Pojízdný klub typ D

SPŠP - střední pojízdné štábní pracoviště

POKA - pojízdná kuchyň automobilní

RPS-2  rádiové přijímací středisko + dálkové ovl.R-118BM

R-118BM    rádiová krátkovlná rdst . armáda - divize

RPP-4p   rádiová přijímací provozovna + dálkové ovl. R-140,R-137

RDM-12   rádioreléová stanice .Pojízdná dvanáctikanálová stanice s kmitočtovou modulací. Souprava dvou vozidel.

R-404   rádioreléová stanice.Mnohokanálové spojení pro vyšší velitele na 1000km.Souprava 3 vozy.

NOT-AM / NOT-PSU 70p  pojízdné pracoviště dálkových spojů s koncovými soubory nosné telefonie a telegrafie

R-103 rádiová stanice R-103 + Rx Amur 2 . Výkon vysílače 50W.

PANS-1M  pojízdná akumulátorová nabíjecí stanice -( olověné baterie)

PANS 2  pojízdná akumulátorová nabíjecí stanice -  (stříbrozinkové aku-letecké.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

PV3S AD 080

(Ropák, 25. 7. 2009 23:53)

Vidím, že tady schází autojeřáb. Jinak nemůžu nikde na netu objevit význam zkratky AD v označení kupř. AD 080. Co to tedy je?

PTO ?

(Válek, 15. 6. 2009 18:21)

Ptám se jako amatér . Co je to PTO pro PV3S ?Jak to vypadá , jestli jsou rozdíly pro boční otvor na převodovce nebo vzadu. Má to sloužit pro připojení např. čerpadla na hydro. je tam i spojka ? Kde se to dá eventuelně koupit , na co si při koupi dát pozor (pravý-levý) a co by to mohlo stát peněz ? Děkuji Válek kont. aval@email.cz mob. 777852124 Jěště jednou jsem v tomto směru AMATÉR Dík

Další nástavby

(Honza, 3. 1. 2009 19:41)

ŠP100
ŠP200
obě jsou šifrovací pracoviště, lišily se vybavením
štábní autobus měl označení ŠA11 a neměl přední dveře (alespoň ten co jsem s ním jezdil)

V3S VS Hummer h1

(jack, 15. 12. 2008 16:29)

ale motor neni vsechno!!! to musis vedet ne v3s ma super konstrukci ja si nemyslim ze hummer je lepsi

V3S vs H1

(Jiří Cimbálník, 15. 12. 2008 10:13)

No každopádně by to bylo hodně zajímavý vidět v reálu...Nicméně jediný co tyhle dva typy vozu spojuje je počáteční zadání zrodu . Armáda zadala specifikaci co potřebovala a výrobci na to vymýšleli řešení přesně na míru .A tím to končí - konstrukce ,použití,logistika,výkony :-))

V3S VS Hummer h1

(Jack, 13. 12. 2008 11:02)

dobry den mate superni ztranky a mam dotaz muze Praga V3S konkurovat Hummerovi h1 ???Ja si myslim ze ano ale chcu nazor odbornika dekuji napiste prosim na email Vlkodlak@seznam.cz

NASTAVBA PV3S

(JARDA, 29. 11. 2008 21:27)

Jedna z nástaveb byla i APM-90 jestli je to přesně už si nepamatuji, jedná se o světlomet na letištích místo navijáku ve předu měl generátor poháněný motorem PV3S a na korbě světlomet budˇse tam dával držák uhlíků nebo žárovka o výkonu 10kW

v3s

(hmm....., 20. 9. 2008 17:08)

Dobrý den,chtěl bych se zeptat jaké rozměry má standartní bouda od v3s.Děkuji

hlučnost

(xxx, 1. 2. 2008 19:29)

Na hlučnost kašlete hlavně že to jede.

Hlučnost V3S a BVP

(Mirek, 2. 9. 2007 17:21)

Jedná se mi o hlučnost při jízdě v přírodním terénu, tedy třeba po poli. V3S - s nástavbou tanková dílna (plně vybaveno r.v. před 1982) a BVP je klasické, bez zbrojních systémů. Nejde mi ani tak o hlučnost uvnitř, ta se dá eliminovat sluchátky, případně jinak, ale o venkovní hlučnost, kterou tyhle mašiny vydávají, když se pohybují terénem. EU údajně omezila hlučnost a teď zřejmě asi nastane velký problém a to nejenom u těchto strojů, protože například i některé vysavyče mají vyšší hladinu hluku, než připouští EU. Děkuji za odpovědi.

Pro Mirka

(Jiří Cimbálník, 29. 8. 2007 9:33)

Na hlučnost u těchto vozů má vliv spousta činitelů a pokud se přesně nedefinují při měření ,tak nevim kde začít. Myšleno hlučnost při běhu motoru naprázdno - studený stav,pod zátěží,za jízdy ,s jakou nástavbou,jaký olej v motoru,stáří a km vozu ?? Je toho dost. Nikde jsem neviděl nějaké číselné hodnoty.V BVP je hlučnost uvnitř potlačena ochrannými kuklami posádky :-)))

Jaká je oficiální hlučnost?

(Mirek, 28. 8. 2007 23:14)

Neví někdo, jestli vůbec byla někdy měřena hlučnost u V3S, BVP a dalších vozidel, která byla používána naší armádou? Docela by mne naměřené hodnoty zajímaly v souvislosti s rekonstrukcí jedné V3S.

R103

(Zdeněk, 16. 1. 2007 7:36)

Vestavba radiostanice R103, vysílač 50W + Rx Amur2