Jdi na obsah Jdi na menu
 


V poslední době se hodně věnuju technickému fenoménu ,který je díky své promyšlené a jednoduché konstrukci stále funkční i přes dobu vzniku před půl stoletím.A jelikož se na webu nevyskytují informace o různých variantách a speciálních nástavbách v armádě ,pokusím se zde uvést různé  verze PRAGA V3S s kterými jsem se dostal do styku a detaily vozidla.Jinak v další části budu podrobněji popisovat V3S R-3AMp ,kterou vlastním a budu mít vše z první ruky. Jinak materiálu o samotné V3S je na jiných webových stránkách dost.

První čím začnu je seznam variant skříňových variant z armády a stručný popis k čemu sloužily. Pokud budete znát také nějakou variantu ,která zde není uvedená - napište jí do komentářů s přesným názvem a k krátce k čemu to sloužilo.Díky!

Varianty a označení v civilu :

1) valník V3S normální

2) valník V3S s navijákem

3) valník V3S pro dřevaře

4) rychlosklápěč V3S-S

5) skříňový vůz V3S-SK

6) cisterna na pohonné hmoty V3S-PH

7) cisterna na vodu V3S-CV

8) jeřábový (vyprošťovací ) vůz V3S-CF

9)cisterna na fekálie V3S-CF

Varianty a označení v armádě:

1) valníkový vůz - V

2) valníkový vůz s navijákem - VN

3) valníkový vůz s nakladačem - ZČ 500

4) valníkový vůz s hydraulickou rukou - HR 1001 (1002)

5) sklápěčka se sklápěním nazad - S1

6) sklápěčka se sklápěním do tří stran - S3

7) skříň bez rozdílu užití - SK

8) cisterna na 3000l PH s i bez  výdejním ramenem - CPH

9) chemický roztřikovací vůz - ARS 12M a ARS 12 DC

10) pancéřovaný vůz s 30mm PLdvK vz.53/59M - P ,,Ještěrka"

Seznam účelových nástaveb a verzí v armádě:

Štábní terénní automobil 3t Praga V3S

Terénní automobilní cisterna V3S na 3000l

POTAP -  pojízdné operačně taktické pracoviště

POOA - pojízdná ošetřovna a opravna akumulátorů

PAD 1-M pojízdná automobilní dílna typu 1 (modernizovaná)

PAD II -  pojízdná automobilní dílna typ II

PAD III - pojízdná automobilní dílna typ III

PAD IV - pojízdná automobilní dílna typ IV

PAD -1M2 pojízdná automobilní dílna typu 1( modernizace č.2)

POB - pojízdná opravna bloků

PPZS-M pojízdná plnící a zkušební stanice (modernizovaná) : pro plnění,opravy,revize tlakových lahví a hasicích přístrojů.PAJ -1 v soupravě.Revize vzduchu ve vozidlech.

Pojízdná dílna pro ošetřování a opravy elektrotechnické výstroje techniky

PVD-E, PVD - pojízdná vulkanizační dílna : umožnuje opravy pouze poškozených duší do rozměru 12,00 x 22 .Je součástí PAD II a IV.

POVČ - pojízdná opravna vstřikovacích čerpadel

PDDD - pojízdná divizní dělostřelecká dílna

PPDD-M pojízdná plukovní dělostřelecká dílna

ACHL-1  automobilní chemická laboratoř : pro stanovení látek ve vzorcích ,rozbor ukořistěných látek,analýze po odmoření techniky.Zákaz odpočinku na pracovišti uvnitř vozu.

ARS-12   chemický roztřikovací automobil

PCHD-72   pojízdná chemická dílna : k provádění běžných oprav a cejchování chem.přístrojů GSP-1/11,DP-3,SKOJ,AS-67,VDK-70 a 62,IT-65,RBG-T-62 a CHP-71. Přívěs A-3 je dílna zbrojíře.

PVO Ep - pojízdné velitelské stanoviště PVO

R-3AT   velitelská rádiová stanice

R-4AT  velitelská rádiová stanice

R-3AMp   velitelská rádiová stanice :bojové pojízdné velitelské štábní pracoviště tankistů nebo motostřelců.

R-3AMT  velitelská rádiová stanice : zabezpečení utajovaného a neutajovaného fonického spojení rádiostanicemi na stupni útvar vševojsk na místě i za pohybu.

R-140  souprava

PSD-M3   pojízdná spojovací dílna : pro běžné opravy spojovací techniky.V dílně jsou čtyři pracoviště.

OAA-Mp   opravna alkalických akumulátorů : na podvozku V3S-M2 SKS II je opravna,zkušebna,dobíječka zdrojových skříní RF-10.Hlavní pracoviště stanový přístřešek.

TPDA-R   tanková pojízdná dílna typu A - (rekonstruovaná)

TPDA-M   tanková pojízdná dílna typu A - (modernizovaná)

Tanková pojízdná dílna typu B

Tanková pojízdná kovárna a klempírna

Tanková pojízdná ošetřovna

TPOA - tanková pojízdná ošetřovna akumulátorů

Pojízdná tanková elektrotechnická dílna pro tanky T-54A

Pojízdná dílna pro ošetřování a opravy elektronické a speciální výstroje

REPRO - pojízdná reprografická souprava

TOPOS - pojízdná souprava

GEOS - pojízdná souprava

Pojízdná polní výdejna map

Pojízdná souprava náčelníka topografické služby

PHEL - Pojízdná hygienicko-epidemiologická laboratoř :pohyblivé pracoviště zdravotnické služby s EC 7,5 kVA.Vyšetření lidí i materiálu ve stahu k nákazám,otravám,- střevní tyf,bacilární úplavice,stafylokoky,záškrt apod.

Ženijní pojízdná dílna typu 1

Ženijní pojízdná dílna typu 2

EPO - elektrotechnická pojízdná opravna

EPO - M   pojízdná opravna elektrotechnická

ŽPD 1-M  ženijní pojízdná dílna typu 1-M

ŽPD  2-M ženijní pojízdná dílna typu 2-M

MOBILET - pojizdné řízení letového provozu

KLUB-E  - pojízdný klub

Dílna S-28 - ze soupravy PAD-2

Zásobovací vozidlo pro PAD-2

PTDA M82 - pojízdná tanková dílna

PTDB - pojízdná tanková dílna

Pojízdná stanice technické pomoci

RM-10  oddělené dílna

Elektrická dílna z PAD-4

Pojízdný dispečink stanoviště roty

Pojízdná tiskárna

Dílna oprav osvětlovacího materiálu

Stanice technické pomoci

POD - pojízdná optická dílna

POKOS - pojízdná konzervační stanice

Pojízdný klub typ D

SPŠP - střední pojízdné štábní pracoviště

POKA - pojízdná kuchyň automobilní

RPS-2  rádiové přijímací středisko + dálkové ovl.R-118BM

R-118BM    rádiová krátkovlná rdst . armáda - divize

RPP-4p   rádiová přijímací provozovna + dálkové ovl. R-140,R-137

RDM-12   rádioreléová stanice .Pojízdná dvanáctikanálová stanice s kmitočtovou modulací. Souprava dvou vozidel.

R-404   rádioreléová stanice.Mnohokanálové spojení pro vyšší velitele na 1000km.Souprava 3 vozy.

NOT-AM / NOT-PSU 70p  pojízdné pracoviště dálkových spojů s koncovými soubory nosné telefonie a telegrafie

R-103 rádiová stanice R-103 + Rx Amur 2 . Výkon vysílače 50W.

PANS-1M  pojízdná akumulátorová nabíjecí stanice -( olověné baterie)

PANS 2  pojízdná akumulátorová nabíjecí stanice -  (stříbrozinkové aku-letecké.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

V3S v armádě

(Jarda, 31. 1. 2010 16:39)

Schází mi tady AV-3 vyproštovací varianta,ADM-48 byla to chenická nástavba předchudce ARS12M, jak se tady někdo pzá na to co je AD O80, označení jeřábu Automobilní podvozek pohon jeřábu Diezel a 080 nosnost při vyložení 3m/8tun

SUEZ + var.U a M

(Jirka, 21. 11. 2009 15:03)

SUEZ - spouštěcí univerzální elektrické zařízení.Startovací a napájecí zdroj pro letadla (unifikováno pro letový park Vašavské smlouvy),výstupy:2x+1500A,12/24VSS,3X400V,400Hz pro gyrokompasy,pohon generátoru:motor Tatra 148,výrobce ČKD Praha.Na svou dobu skvělý výrobek,např.zvlnění výstupního proudu při 1500A jen 0.5V! Zakázán těžký terén=podvozek přetížen o cca 3 tuny!Nyní novější modifikace na podvozku Avie.

dotaz

(Ondra, 6. 11. 2009 21:33)

mám nápravu k V3S nákladák, potřebuji ji rozebrat na opravu a přetěsnění, nejde mi soundat vnější polovina skříně - redukce. nejde stáhnout z řídelí, nevím jak mám pokračovat , jestli někdo víte víc prosím poradte děkuji meil h.keslerova@seznam.cz

zadna naprava v3s

(dadovicko, 30. 7. 2009 20:12)

mam jednu otazku nejde mi totiz rozobrat zadna naprava potreboval by som to pretesnit pri kolese ale nejak to nejde rozobrat ak sa tu niekto do toho rozumie viac jak ja tak mi prosim napiste na dadovicko@azet.sk

PV3S AD 080

(Ropák, 25. 7. 2009 23:53)

Vidím, že tady schází autojeřáb. Jinak nemůžu nikde na netu objevit význam zkratky AD v označení kupř. AD 080. Co to tedy je?

PTO ?

(Válek, 15. 6. 2009 18:21)

Ptám se jako amatér . Co je to PTO pro PV3S ?Jak to vypadá , jestli jsou rozdíly pro boční otvor na převodovce nebo vzadu. Má to sloužit pro připojení např. čerpadla na hydro. je tam i spojka ? Kde se to dá eventuelně koupit , na co si při koupi dát pozor (pravý-levý) a co by to mohlo stát peněz ? Děkuji Válek kont. aval@email.cz mob. 777852124 Jěště jednou jsem v tomto směru AMATÉR Dík

Další nástavby

(Honza, 3. 1. 2009 19:41)

ŠP100
ŠP200
obě jsou šifrovací pracoviště, lišily se vybavením
štábní autobus měl označení ŠA11 a neměl přední dveře (alespoň ten co jsem s ním jezdil)

V3S VS Hummer h1

(jack, 15. 12. 2008 16:29)

ale motor neni vsechno!!! to musis vedet ne v3s ma super konstrukci ja si nemyslim ze hummer je lepsi

V3S vs H1

(Jiří Cimbálník, 15. 12. 2008 10:13)

No každopádně by to bylo hodně zajímavý vidět v reálu...Nicméně jediný co tyhle dva typy vozu spojuje je počáteční zadání zrodu . Armáda zadala specifikaci co potřebovala a výrobci na to vymýšleli řešení přesně na míru .A tím to končí - konstrukce ,použití,logistika,výkony :-))

V3S VS Hummer h1

(Jack, 13. 12. 2008 11:02)

dobry den mate superni ztranky a mam dotaz muze Praga V3S konkurovat Hummerovi h1 ???Ja si myslim ze ano ale chcu nazor odbornika dekuji napiste prosim na email Vlkodlak@seznam.cz

NASTAVBA PV3S

(JARDA, 29. 11. 2008 21:27)

Jedna z nástaveb byla i APM-90 jestli je to přesně už si nepamatuji, jedná se o světlomet na letištích místo navijáku ve předu měl generátor poháněný motorem PV3S a na korbě světlomet budˇse tam dával držák uhlíků nebo žárovka o výkonu 10kW

v3s

(hmm....., 20. 9. 2008 17:08)

Dobrý den,chtěl bych se zeptat jaké rozměry má standartní bouda od v3s.Děkuji

hlučnost

(xxx, 1. 2. 2008 19:29)

Na hlučnost kašlete hlavně že to jede.

Hlučnost V3S a BVP

(Mirek, 2. 9. 2007 17:21)

Jedná se mi o hlučnost při jízdě v přírodním terénu, tedy třeba po poli. V3S - s nástavbou tanková dílna (plně vybaveno r.v. před 1982) a BVP je klasické, bez zbrojních systémů. Nejde mi ani tak o hlučnost uvnitř, ta se dá eliminovat sluchátky, případně jinak, ale o venkovní hlučnost, kterou tyhle mašiny vydávají, když se pohybují terénem. EU údajně omezila hlučnost a teď zřejmě asi nastane velký problém a to nejenom u těchto strojů, protože například i některé vysavyče mají vyšší hladinu hluku, než připouští EU. Děkuji za odpovědi.

Pro Mirka

(Jiří Cimbálník, 29. 8. 2007 9:33)

Na hlučnost u těchto vozů má vliv spousta činitelů a pokud se přesně nedefinují při měření ,tak nevim kde začít. Myšleno hlučnost při běhu motoru naprázdno - studený stav,pod zátěží,za jízdy ,s jakou nástavbou,jaký olej v motoru,stáří a km vozu ?? Je toho dost. Nikde jsem neviděl nějaké číselné hodnoty.V BVP je hlučnost uvnitř potlačena ochrannými kuklami posádky :-)))

Jaká je oficiální hlučnost?

(Mirek, 28. 8. 2007 23:14)

Neví někdo, jestli vůbec byla někdy měřena hlučnost u V3S, BVP a dalších vozidel, která byla používána naší armádou? Docela by mne naměřené hodnoty zajímaly v souvislosti s rekonstrukcí jedné V3S.

R103

(Zdeněk, 16. 1. 2007 7:36)

Vestavba radiostanice R103, vysílač 50W + Rx Amur2