Jdi na obsah Jdi na menu
 


Planetová převodovka WILSON

22. 8. 2007

Jako nejsložitější věc ve SKOTu je asi planetová převodovka Wilson.

Je konstruována pro pět rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a jeden rychlostní stupeň pro jízdu vzad.Řazení vlastních stupňů je pomoci zabrždění některého ze členu planetové řady.Volbu převodu dělá řidičnastavením páky do polohy ,která odpovídá zvolenému převodu,který se automaticky zařadí,jakmile řidič sešlápne spojku..

V převodovce je pět planetových soukolí navzájem spolu spřažených.Ke každému soukolí patří jeden brzdový buben a dva brzdové pásy. Jejich zabrzděním se zařadí příslušný převodový stupeň.Přímý záběr se řadí výsuvnou kuželovou spojkou.Soukolí jsou uložena ve skříňi převodovky ,kde je dále umístěno předvolič,mechanismus brzd,pasů,brzdové pásy vnitřní a vnější,pojistka,zařízení pro automatické seřízení vůle mezi brzdovými pásy a bubny a olejové čerpadlo,které zajišťuje mazání rotujících částí.

Základní planetovou řadou mající vliv na převodový poměrje planetová řada II. rychlostního stupně,při které je zabrzděn planetový věnec a hnací je planetové kolo a hnaný je nosič satelitů.Při zařazení dalších převodových stupňu se uděluje původně zabrzděnému planetovému věnci čím dál větší rychlost a tím se zvětšuje výsledný vektor unašeče satelitů druhé planetové řady.

Tak nějak ve skratce to funguje.Zpracoval jsem to  ,jak si to zapisovali žáci automobilního učiliště Nitra v ČSLA