Jdi na obsah Jdi na menu
 


Uložená technika

20. 3. 2008

Jelikož často se v inzerátech nebo na akcích setkávám s pojmem ,,moje auto” byla uloženka a ve skutečnosti s ní to má společnou jenom dobu ,kdy to nebylo v provozu ,pokusím se zde popsat co vlastně znamená uložená technika v bývalé ČSLA ,odkud pochází asi nejvíce techniky mezi fandy.

Automobilní technika se v mírovém stavu dělila na techniku :

  • provozní označenou P (technika s nejmenší zásobou km do opravy JO,SO,GO)
  • uloženou označenou U (technika ,která má minimálně 30% zásoby km do oprav a 50% normy do TO)
  • nedotknutelné zásoby označené NZ
  • dispoziční zásoby označené DZ

    Trochu jiné je označení u tankové techniky :

    • provozní technika označená P
    • uložená se zvýšeným proběhem km označená Up
    • uložená technika označená U
    • technika nedotknutelných zásob NZ a dispozice DZ

    Symboly byly zpravidla umístěny vedle věžových čísel a u automobilů na nárazníku.

    Zkráceně řečeno provozní sloužila k běžné službě u útvarů v míru a měla největší nájezd km na rok.Uložena –provozní se používala hlavně na větší cvičení např.k výcviku v jízdě tanku pod vodou se používali jenom Up a taky pro povolané zálohy.Po cvičení si to záložáci celé vyleštily a uložily zpět do skladů.Uložená technika se mohla použít cca dvakrát do roka na plukovní nebo divizní cvičení.

    Krátkodobé uložení chrání techniku proti korozi po dobu maximálně jednoho roku.Dlouhodobé uložení chrání techniku po dobu pěti let.V nedotknutelných zásobách měla být uložená technika nejnovějších výrobních ročníků nebo po GO.

    Proč se to všechno dělalo ? Šetřila se technika ,peníze ,obsluha této techniky byla třeba naplánována až v mobilizaci – prostě nebyli lidi.

    Např. když přišla k útvaru nová V3S ,najezdila nejdříve cca 1000-2000km bez zátěže (KŘK,součinostní jízdy) ,následovalo ,,Technické ošetření + konzervace "a šup s ní do uložení. A tak se opakovalo.Další prvek je ,kdyby došlo ke konfliktu ,aby ta technika vůbec vyjela do 30min z kasáren.

    Zkušenost byla také taková ,že uložené vozy nejvíce trpěly na pryžové součástky ,gufera,těsnění (stárnutí) a když takovou hezkou uloženku (stáří vozu 30-40let) ohřejete a vyrazíte na silnice ,po cca 50km uvidíte první příznaky netěsností a šup s vozem na dílnu vše vyměnit . Takže uloženka nerovná se vždy bezproblémový skvělý vůz. Když byla provozka ,musel se někdo o vůz starat podle postupů a to bude sakra znát – je to 50% na 50% že to neodfláknul….

    Co by Vás mohlo ještě zajímat je označování uložené techniky :

    • dlouhodobě i krátkodobě uložený tanky,OT,pásáky se opatřily oboustranně třímístným věžovým číslem.Čísla se nanášeli na khaki podklad bílou barvou o rozměrech číslice v/š/tlouš./mezera : 400/260/50/50 mm.
    • Nedotknutelné tanky zásoby – se věžovým číslem neoznačovali.U těch a u aut se psali na nárazník skupina čísel ,která vypovídala,kdy kdo a do kdy to konzervoval.

    Jednou to už ty postupy někdo vymyslel ,tak nevymýšlet vymyšlené …

    Jako příklad uvedu konzervaci motoru BRDM2 na půl roku stání bez výjezdu a né na dešti !!! Jestli to někdo dělá ,tak se mu mašina odvděčí

    • Spustit motor,zahřát ho na provozní teplotu a jestli někde nechčije palivo nebo chlazení.U zahřátýho motoru uzavřít při chodu motoru v nízkých otáčkách přívod paliva a nechat motor doběhnout .Spouštěčem protočit motorem 3-5 x ,vždy po dobu 5-6 sekund při úplně sešlápnutém plynu.Odkalit hrubý čistič paliva a filtrační vložku namočit v oleji OK-2a(popíšu jaký to je) .
    • Odpojit hadici přívodu vzduchu ke kompresoru a do sacího hrdla roztříknout cca 10cm3 oleje OK-2a.
    • Vyjmout zapalovací sváčky z jednotlivých válců a pootočit klikovým hřídelem motoru tak ,aby šipka na víku motoru směřovala proti značce O na řemenici klikovky(píst 1.válce v horní úvrati) ,potom pootočit klikovým hřídelem ještě o 45°.Do každého válce stříknout cca 7 cm3 oleje OK-2a.
    • Sejme se čistič vzduchu a položí se k baterkám. Zatěsní se nalévací hrdlo oleje,odvětrávací trubka motoru a sací potrubí ke kompresoru.
    • Na konec motor postříkat konzervačním voskem – né na pryžové díly.

    Celý tohle není složitý – již jsem to dvakrát dělal.Na vnitřní stěně válců motoru se tvoří kondenzát vody a jak přijdete po půl roce,s plně nabitou baterkou a naráz tu sílu pustíte do válců – může se stát ,že píst který přirezl ke stěně válce praskne vejpůl .Nebylo by to poprvé co jsem to již viděl . U V3S dosti časté ještě díky startovacímu JIKOVu.

    Přátele se mně často ptají proč se tímto zabývám ,když mašina jezdí bez závad?? Nicméně do pořízení techniky,údržby jsem již vložil tolik času ,peněz ,že poškození špatnou obsluhou nebo údržbou si nemohu dovolit .Pokud Vám třeba praskne hlava motoru nebo převodovka BRDM2 ,jsem zvědav kde tohle seženete jako náhradní díl – přístup prodejců voj.techniky i AČR v ČR je všem jistě znám….

     

     

 

Náhledy fotografií ze složky Záznamník uložené techniky BRDM2

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

transporta p-50

(Houdek, 5. 1. 2014 21:04)

mám zájem o transporta p-50 máte náký na prodej

transporta p-50

(Houdek, 5. 1. 2014 21:03)

Mám zájem o transporta p-50.máte náký k dyspozici ?