Jdi na obsah Jdi na menu

 


Protitankový kanón ráže 85 mm vz.52

Letos jsem viděl  v muzeu Lešany tuhle dělostřeleckou zajímavost - československý protitankový kanón ráže 85 mm vz.52 o bojové hmotnosti cca 3500 kg s pomocným motorem JAWA.Netuším jestli to v této podobě bylo zařazeno do výzbroje ČSLA nebo to bylo ve fázi prototypu - nicméně jízda v tomto kompletu dnes po silnici  na veteránských značkách by asi nepostrádala adrenalin a sentiment....To by se nám do kolony hodilo na 100%

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

kanon vz.52

(Slavo, 12. 6. 2010 9:28)

ahoj.
mal by som jednu drobnú pripomienku k označeniu tejto delostreleckej zbrane. On toto nie je protitankový kánon ale poľný kanón.
Dôvod je veľmi jednoduchý, protitankové kánony nemali úsťovu brzdu aby počiatočná rýchlosť strely bola čo najvyššia a teda aby jej devastujúci účinok na pancier bol čo najničivejší... viď 57mm Zis-2.
Úsťovú brzdu mali na konci hlavne len poľné kanóny, viď 76mm ZIS-3.
Tiež protitankové delostrelecké zbrane mali oproti poľnemu delostrelectvu menšiu celkovú hmotnosť....

Re: kanon vz.52

(kurka jiří, 7. 9. 2013 17:41)

toto co jste napsal,je holý nesmysl,protitankové kanony byly opatřeny ustovou brzdou,ta má uplně jiný učel,něco o tom vím,poněvadž jsem v čsla sloužil u 100mm ptk vzor 53 v letech 1964-66.Příště než budete psát podobný nesmysl,ověřte si to.S pozdravem Jiří Kurka.777 732525

Re: kanon vz.52

(Franta, 30. 11. 2017 2:24)

Úsťová brzda je přídavné zařízení, které se montuje na ústí hlavní palných zbraní. Mění směr toku prachových plynů, unikajících z hlavně při výstřelu, a tím částečně kompenzuje zpětný ráz a tlumí zášleh výstřelu. U mnoha ručních zbraní se asymetricky umístěné otvory úsťové brzdy používají i ke kompenzaci zdvihu zbraně. Čím větší dostřel a úsťová rychlost střely, u protitankových kanonů ale i houfnic větších ráží a dostřelu, tím musela být větší prachová náplň, teda vyšší nároky na konstrukci a hmotnost děla, zejména na brzdovratné zařízení. Proto ta tzv. "úsťová brzda", která má různé tvary a konstrukce a tím i účinnost. Po průletu střely narazí do ploch brzdy prachové plyny a jejich náraz a tlak pak působí proti pohybu hlavně vzad, čímž hlaveň prudce zbrzdí ihned na počátku jejího zákluzu. Na střelu nemá žádný vliv. Pokud se týká pomocného pohonu, měl sloužit k přemisťování děla na krátké vzdálenosti aby nebylo nutné přivolávat tahač. U nás se to jen zkoušelo, protože ony původně sovětské kanony vz.52 byly nahrazeny daleko účinnějšími Československými 100mm PTK vz.53 a na ně byl pomocný motor jaksi nedostatečný. Uvedené kanony s pomocným pohonem ale běžně používala armáda NDR.

Samojizdny 85 mm kanon

(JiriTintera, 22. 9. 2011 20:31)

Vážený pane kolego,
fotografie představují prototyp samojízdného kanonu s motorem Jawa 350 ccm. Podle neověřených informací byl postaven a zkoušen jeden kus. Do výzbroje ČSLA se nedostal.

S pozdravem Jiří Tintěra

Vymazání příspěvku

(Karel, 11. 9. 2009 16:51)

Prosím admina k vymazání již neaktuálního příspěvku z 06.07.2009 kdy po opravě TTD u fotek nahoře je již vše v pořádku...Díky Karel

malá mílka

(Karel, 6. 7. 2009 18:15)

Jde o něco lehčí 85mm PTK vz. 52, na ten by po rovince
ten motocyklový motor asi stačil, ale v terénu??
Škoda že kustodi v Lešanech nevědí detaily, totéž že u techniky většinou nepíšou počty zařazených strojů, člověk nemá přehled o tehdejší "síle" armády.
O motorizaci 100mm PTK vz. 53 jsem nikde nečetl, na 5 tun váhy by to musel být velice silný motor a ty převody...