Jdi na obsah Jdi na menu

 


Maskovací nátěry různých vozidel

Rozhodl jsem se tuto kapitolu rozšířit o fotky a popis dalších typů vojenských vozidel ,které mají nějakou vypovídající schopnost.Samozřejmě typ V3S bude asi převažovat.

Jako poslední bod renovace původního stavu svého pojízdného velitelského stanoviště V3S R-3AMp jsem si určil  černé  linky pro provádění maskovacích nátěrů .Zjišťoval jsem přesný popis jak to mělo vypadat ( každá V3S v ČSLA po GO musela dostat na útvaru nové linky - že se to nedělo pokaždé poctivě je druhá stránka..) a bohužel nic nesehnal a každý z pamětníků měl protichůdný vzpomínky.

Takže z  několika rozdílných předpisů ČSLA  a hlavně ze vzpomínek velitele 4.automobilní brigády v.z. jsem sestavil schéma ,které bych rád použil na svůj vůz.

Šířka linek 1 cm. Pokud budete mít nějaké doplnění - napište.

Tak doplnění přišlo od mazáků z dob ČSLA : nejdříve praktik Venca u bojového útvaru :

Jednou na cvičení na Doupově přijel jeden generál, politruk, zjebal velitele
pluku že není namaskovaná technika. Bylo to v zimě, tak kbelík, vápno a smetáčkem
jsme vytvářeli nejrůznější variace, samozřejmě podle své fantazie. Našlo
se pár jedinců kteří namalovali celé BVPéčko na bílo. To ovšem netušili, že
je za to bude po návratu do kasáren čekat před nastoupenou jednotkou ostuda
i se svými vozidly. Jako kdyby to bylo včera si živě pamatuji jak major Petráš
říká ;dám co mám, mám čtrnáct; a šli na čtrnáct dni do basy.
Já jako řidič zásobovač jsem udělal na V3S jen pár flíčků, abych se tak
nenadřel až to budu drbat dolů, dostal jsem jeden den opušťák, ale nebylo
to za maskování, ale za to že jsem zmíněnému veliteli pluku pomohl vyprostit
z jeho zapadlého Uvaze, kterým se chtěl vyškrábat na kopec kde ho ten generál
zase zmrdal ,že nepřijel v čas a proč nejel po návětrné straně kopce kde závěje
nejsou. Jo jo, tenkrát ta hra na vojáky nebyla snadná ani pro vysoké šarže,
natož když je proháněli politruci. Měli velkou moc, a šel z nich strach, ale
byli to taky jenom lidi kteří dělali to co si mysleli že je správné. Po revoluci
se armáda takových to lidí zbavila jako první. Sám sebe se ptám jestli to
vůbec byla pravda ale ona byla, u našeho Motostřeleckého pluku v Mariánských
Lázních se děli věci. Žádné maskovací vzory jsme nikdy neviděli ale za to
jsme každý večer povinně viděli Televizní noviny. Jo a ty celí bílí Befka
byli moc pěkný, nechápu jak mohli někoho urazit.

Pokračování ........

Oprav jeden malý detail, s tou hláškou velitele pluku ;dám
co mám, mám čtrnáct; nebyl major Petráš ale jeho následovník podplukovník
Josef Hajaš. Byl to Maďar a hlavně velký šoumen. Nástupy na buzeráku s ním,
bylo vždy velké pozdvižení, za břicha se popadali všichni vojáci a dokonce
i ty, které posílal do vězení. Tenkrát na ten buzerák musel přijet i kluk
se svou stařičkou cisternou Tatrou 138, protože jí pří bojovém poplachu s
výjezdem položil do škarpy. Jeho velitel roty mu musel sprejem na to auto
nastříkat nápis MANTÁK a samozřejmě následoval odchod se závodčím na 14 dní
do basy.
Vojenský útvar 6983 Mariánské Lázně - Klimentov, nebo oficiálněji 49. Motostřelecký
pluk, jako takový zanikl v roce 1991, nástupcem by mechanizovaný pluk a pak
už jen degradace na nepodstatné posádky. 30.6. 2004 byla kasárna nadobro
armádou opuštěna. Je zajímavé že si docela dobře pamatuji co se v tomto útvaru
za mé služby v rokách 85 až 87 přihodilo ale co jsem měl včera k obědu to
fakt nevím. Venca

Další je od Franty :

Dobrý den,
Vypadá to perfektně právě tak jak to je - ten poslední snímek (má R-3AMp po renovaci) .... Jestli to chcete pokazit, zvolte kterýkoli vzor, který tam máte...... Ale je potřeba vědět, že spojovací technika bývávala v maskovacích barvách opravdu jen vzácně a jen po dobu nějakého cvičení a i to jen krátce. Barvy byly vodou ředitelné a do nich se přimíchával saponát aby to potom šlo lépe dolú. Na druhé straně, pokud během cvičení zapršelo, barvy se roztápěly, byl z pod nich vidět púvodní nátěr - a bylo to v podstatě hnusné a nepřál bych vám tu práci spojenou s perfektním vyčištěním a naleštěním do podobného stavu jako máte vy. Navíc ten nátěr poškozoval tu púvodní zelenou, takže potom byla už matná a poškrábaná. Krom toho se sem tam našel pitomec, který nařídil že se na vozidla musí namalovat pomocné čáry, podle kterých se možná někdy maskovací nátěr bude nanášet. Umíte si představit, když potom nějaký další diletat vzal zatuhlý štětec (těch byl vždy nedostatek a vojáci je jaksi měli na jedno použití) potloukl stvrdlé chlupy kladivem namočil to do barvy a namatlal podle křídou předkresleného vzoru jakési roztřepané a umolousané rúzně tlusté čáry...
Skrátka jestli to chcete po....t., dejte se do toho a na vzoru nezáleží proto že to co u ČSLA sem tam jezdilo v deformačním nátěru bylo spíš směšné na pohled než účelné a námaha nikdy nebyla úměrná výsledku (někdy mi to připadalo jako cirkus Humberto)
Pokud vám ten deformák nějak chybí, hoďte na to občas maskovačku, to je taky dobrá zábava Upevnit to tak aby to bylo účelné a pěkné a až vás to přestane bavit, tak si tu maskovačku múžete hodit v létě na pergolu na zahradě a to vám z vlastní zkušenosti mohu doporučit je to fajn.
S pozdravem Franta

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Nápis na cisterně

(Vojta, 30. 1. 2013 13:13)

Jako modeláře mě zaujal ten nápis MANTÁK, případně VEMENO na Tatrovce. Dokázali byste si vzpomenout na nějaké podrobnosti? Například na barvu toho nápisu, umístění (na cisterně? na dveřích?) a na které straně auta byl? Díky.

Re: Nápis na cisterně

(Vašek, 5. 7. 2013 18:17)

Ten nápis mu nastříkali sprejem na dveře u řidiče. Alespoň si to tak pamatuji. Vono to už totiž je tak nějak, jako ani kdyby nikdy nebylo ale je úžasný, že se tu přihlásili i další pamětníci. Jo a v té škarpě tenkrát zůstalo více techniky včetně BVPéčka na břichu. Byl to jediný ostrý výjezd veškeré techniky za celé dva roky. I té uložené, přesněji krátkodobě uložené ale i tak, nebo právě proto to nemohlo dopadnout dobře. Prostě všechno po vlastní ose na Doupov. Dnes by to byla ekologická katastrofa a taky kde vzít dotace na nový asfalt ale ten myslím díky krutým mrazům moc neutrpěl. Navíc byla jiná doba a lidi byli zvyklí.
Sloužil jsem u 2 Čtz, 1985 – 87, jako řidič PV3S.

Hajaš

(Jura, 19. 1. 2012 17:22)

Tak toho řidiče a odměnu za to že položil tatru s cisternou do škarpy a ucpal tak při přesunu celýmu pluku cestu si pamatuju jen si myslím, že na tu tatru mu nastříkali vemeno a jako odměnu dostal tak jak HAJAŠ říkal dám co mám. Bylo to na konci roku 1986 nebo na začátku roku 1987. Já sloužil u tankovýjho praporu v Klimentově.

Klimentov

(Lubo, 13. 8. 2010 18:26)

ja som v Klimentove slúžil v rokoch 89-90,ako vodič BRDM 2 PTRS.Preto keď vidím na obrázku "brda" vždy si spomeniem na hranie sa na vojakov:D Ale na BRDM by som sa ešte rád zviezol,poprípade zaplával...

na RUŹKU..

( Jozef, 6. 3. 2010 15:49)

Zdravim všetkých čo služili v Klimentove.Ja som tam bol 1975-77 ako vodič BRDM-2 v.pl.mjr.Pejhrimovský.Bolo to ozaj tvrdé ale mám načo spominať.napr.vel.tankistov Kolek mal náladu prísť do kasárni na kontrolu aj v noci a všetkých vyhnal behať okolo buzeráku chudáci tratili behom všetko a hlavne ešusy bolo dobre počuť.Aj ja som tam bol pozrieť ako vodič kamionu-bol to hlboký pocit.Ku koncu to bolo ťažké lebo sme mali byť ukázkový pluk a vrtulniky z delegáciou Varš.zmluvy pristávali nenápadne v noci a my sme spali skoro vždy oblečení..Ahoj-te všetci

VU 6983 Klimentov

(frigo,páda (voj.přezdívka), 23. 2. 2010 22:27)

K 49 msr, pluku jsem nastoupil jako branec na dva roky v r.1966.Tehdejší vel.pluku pplk.Vondrák,Borek.Pluk byl tzv. prvosledový a úroven výcviku tomu odpovídala.Byl pro nás vojáky velmi náročný.Vše na čas a do detailu.Šikana byla také. Na vycházku ze 70 vojáků naší roty denně jen 5-6 max.Byla tzv. BoPo.Na cvičení jsme jezdili většinou na Doupov.V zimě jsme tam i pobývali celý měsíc.Říkalo se tomu ,,zimní stanice,,.Pobyt tam byl dost tvrdý.Bydlení ve stanech ve spacácích na chvojí.Umytí a oholení znamenalo prokopnout si led na potoce.Ale strava výborná.No nestěžuji si,jen sem si zavzpomínal. :)

6983 Mariánské Lázně

(Petr, 23. 1. 2010 22:44)

Upoutal mě Vencův příspěvek,ale hlavně ta cisterna T138.Já sloužil na RTZ v letech 1982-1984 a s touto TATROU jezdil.Byly tam dvě 138čka a 148čka.S tou pamnětí jsme na tom stejně,ale pamatuji si číslo té cisterny 38-96-18.Já na útvar nastoupil za velitele pluku majora Vítka,to byla pohoda.Po roce nastoupil major Petráš,to začala pakárna,večerní nástupy atd. Velitelem RTZ byl npr. Beňák a technik roty nprap.Lariš.Jsem rád že jsem našel něco o VU6983 a mohl taká nějakou vzpomínkou přispět. Petr