Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrněný transportér BRDM1

Konečně se mi podařilo sehnat pár kvalitních fotek  ruského obrněného vozu BRDM1 od kamaráda. Toto vozidlo je přímý konstrukční předchůdce typu BRDM2 ,který vylepšil slabiny BRDM1.Je to ruská filozofie konstrukce kolového plovoucího transportéru především pro průzkum a druhotně jako nosič bojových nástaveb. Rarita jsou zadní dveře do korby pro výsadek a systém pomocných prostředních kol pro překonávání zákopů ,který se osvědčil a použil se dále u FUGiny a BRDM2.Na motoru je karburátor K-84M bez omezovače otáček.To znaméná v praxi ,že při jízdě se nemůže jet rychleji ,než kolik udává tachometr na palubce.Když se udaná rychlost překročí ,dojde k vylití ložisek motoru - úplně obdobné jako u vozu ZIL-135LM.Vůz má stálý náhon zadní nápravy a před překážkou se přizazuje přední náhon.Pro uspoření hmotnosti se k samovyprošťování použil systém kabestanu (řečeno vijáku) - je to jednoduchý a technicky nenáročný.Nicméně pod palbou dost nešikovný pro toho kdo drží volný konec lana...

Celková váha vozu je 5 600kg s osádkou 5 mužů.

Výška po horní okraj hledacího světlometu je 1 980mm.

Po silnici si to peláší až 80km/h a ve vodě bez přípravy 8-9 km/h.

Ve voze je k pohonu použito benzínového  motoru V6 o objemu 3 480cm3 a výkonu 90k .Motor byl nastaven na benzín B-70 a ve voze byly 2 x nádrže po 75l paliva.

Rozměr pneu 12,00-18 model I-111

Vozidlo nemělo vlastní pevnou výzbroj a palbu uskutečňovala osádka střílnami v korbě. Popř.na vrchu korby byl držák odnímatelného kulometu DŠK.

Tento typ vozu byl zaveden v ČSLA  a sloužil v ČSSR v padesátých a šedesátých letech v počtu cca 120 vozidel.(?) Asi nejznámnější akci před naší veřejností je účast v okupaci ČSSR roce 1968 vojsky Varšavské smlouvy .Tento obrňáček byl skoro všude v postupujících kolonách okupantů.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

BRDM 1

(Jan Pop, 5. 11. 2012 20:13)

Zdravím, jsem modelář a chtěl bych toto vozidlo postavit jako maketu, bohužel se mi nedaří sehnat žádné rozměrové podklady. Vycházet jenom z fotek je dost nepřesné,rád bych se přiblížil skutečnosti.Model bych chtěl samozřejmě plně funkční.
Dokáže někdo poradit nebo pomoct?
Děkuji.

Uměl toho víc!

(Ing. Karel Macák, 24. 4. 2012 15:19)

V r. 1962 -63 při základní vojenské službě jsem jako velitel pohyblivé dělostřelecké pozorovatelny prožil v tomto spolehlivém vozidle hodně času. Nikdy nás nenechal ve štychu a zvládl všechny překážky. Navíc byl vybaven nočním viděním a kompresory zvládly dofoukat až šest průstřelů kol a na silnici jezdil až 105 km/h

No.1

(bighead, 27. 8. 2008 22:35)

Já mám BRDM2,ale kdybych si moh vybrat tak tohle vozítko je absolutně nej..Menší obsah,menší spotřeba,nižší- prostě není to taková obluda jak dvojka ,nebo Fugina,díky za super fotky,a to má u nás sběratel?Já ho jezdil fotit do Lešan, o žádném jsem nevěděl...