Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrněný transportér BTR-60 PB a PU-12

Minulý týden jsem dostal od jednoho náštěvníka těchto stránek tip na zajímavé vozidlo BTR-60  ,které bylo ve výzbroji v ČSLA a i v AČR v různých verzích .Je pro mne zajímavé i spoustou shodných konstrukčních  řešení s BRDM-2.Jako ekvivalent v ČR byl zavedený OT-64 SKOT a z tohoto důvodu nebyly počty BTR v naší armádě vysoké. V NDR nebo MLR byla situace trochu odlišná.U nás to byly hlavně nosiče speciálních nástaveb PU-12 a modernizované PU-12M a také velitelsko štábní pracoviště BTR-60PU.K těmto variantám  mam nejvíce fotek a informací.

- Základní verze BTR-60P má otevřenou korbu a ta se kryje plachtou nad hlavami 16 x vojáků.

- BTR-60PK má pancéřovanou střechu pro také 16 x vojáků uvnitř bez věžičky na střeše.

- BTR-60PB má již věžičku s 1 x PKT ráže 7,62mm a 1 x KPVT ráže 14,5mm a uveze 10 vojáků.

- BTR-60P byl standartní OT sovětské námořní pěchoty od roku 1961.

OT BTR-60PB je čtyřnápravový ,s pohonem všech kol,obojživelný vůz se schopností regulace tlaku vzduchu v pneu v těžkém terénu.V zadní části korby jsou dva benzínové šestiválcové řadové motory GAZ-49B,každý o výkonu 90k.Oba motory jsou upevněny na společném rámu.Maximální rychlost po silnici je 80 km/h a na vodě 10 km/h.

Pravý motor pohání kola první a třetí nápravy ,levý motor pohání kola druhé a čtvrté nápravy .Motory a převody s nápravami nejsou mezi sebou kineticky vázany což jsem již viděl u ZIL-135.Převodovky jsou čtyřstupňové a trojka s čtyřkou jsou synchronizovány.Diferenciály všech hnacích náprav jsou kolíčkové a samosvorné.

Pérování jednotlivých kol podvozku je nezávislé ,jsou tam torsní pružiny a teleskopickými hydraulickými tlumiči.Je to odlišné od OT-64 a navíc diferenciály jsou uvnitř korby .

Pro vyprošťování je v přední části korby jako u BRDM-2 naviják ,který je poháněný od pravé přídavné převodovky o tažnosti 4 500kg.

Co bylo na celém voze špatné v boji ,že výsadek i osádka opouštěla OT jenom horem po obou stranách korby.Takže jich moc nepokračovalo v boji - zlaté OT-64...

Velitelské stanoviště PU-12 má oproti BTR-60PB tyto zásadné rozdíly :

- nemá střeleckou věžičku s kulomety

- je plné speciálních přístrojů

- menší počet členů osádky - 4 osoby

- horší přístup k motoru z vnitřku

- dva akumulátory navíc a na motoru jeden přídavný alternátor

- na střeše korby je přenosná 1kW elektrocentrála a díl na anténu.

K čemu třeba sloužilo PU-12 (PU-12M) ?

Hlavní službu vykonávalo u PVO jako stanoviště k přijmu,zpracování a vysílání radiolokační info.Mohlo také automaticky řídit baterie PLdvK ,,Ještěrek" a rakeťáků OSA,Strela -10 v boji na blízké vzdálenostii.Činnost je možná i za jízdy.Rozdíl mezi PU-12 vůči PU-12M  jsou vzhledově minimální - podstatný rozdíl je pouze u zařízení pro snímání a přenos dat..

BTR je v ČR velmi málo a dobře ošetřovaný a skvěle fungující vůz s kompletní výbavou je rarita.Nejčastěji půjde o vyřazené PU-12 a 60PB se našla u jednoho náštěvníka webu :-)

V bahnitém terénu se prosadí hlavně širokým rozchodem náprava s nízkým těžištěm. Na terénních vlnách za sebou je to již podstatně horší a komfort pro výsadek je oproti Ot-64 daleko horší.V zimě nebude mít asi problémy se zamrzající naftou a i akumulátory jsou menší a tudíš pro sběratele finačně zajímavější než u OT-64.Pneu 13,00 x 18,00 jsou zaměnitelné s čs.Barum Taktik což je na hodně fotkách vidět.

Pokud budete se chtít podělit o vzpomínky na toto vozidlo - rád doplním.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

OBSLUHY OZVĚTE SE

(Roman, 1. 4. 2015 2:44)

Od října 1979 od května 1980 jsme se učili jezdit v Českém Krumlově v BTR 60 PB. Pak jsem jezdili i obsluhoval BTR 60 - PU 12 v Tachově a chvíli i v Karlových Varech v letech 1980-1981. Kdo si mě pamatuje a chtěl by se opět setkat tak ať se ozve.
e-mail. cvcm@centrum.cz

Asi poslední řidič

(Petr , 30. 1. 2012 22:23)

A do konce bych řekl že je to jedno tady na fotkách a má číslo 174

Asi poslední řidič

(Petr , 30. 1. 2012 22:16)

Dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli náhodou nevlastníte PU 12 ze základny v Havlíčkově Brodě měli jsme tam 2 ks a byl jsem asi poslední školený řidič v jejich slavné době to byl rok 1997-1998 děkuji

dotaz

(xxx, 18. 11. 2009 22:23)

Dobrý den mám dotaz jestli by šlo předělat Pu-12 na na 60pb??