Jdi na obsah Jdi na menu

 


PLRK středního dosahu 9K33M (OSA-AKM)

Další komplet ,které již zmizel minulý rok z činné  služby v AČR a je technicky docela zajímavý je samohybný protiletadlový raketový komplet (PLRK)  9K33M (zkráceně OSA-AKM) .Je taky znám pod označením SA-8 GECKO což je označení v kódu NATO.  Je to na třínápravovém podvozku transportéru BAZ-5937 a přepravu munice zajišťuje BAZ-5939 s malým jeřábkem.

BAZ-5937 je podvozek ,který má  stalý pohon 6x6 ,řiditelnou 1 a 3 nápravu ,pancéřovaný,plovoucí pomocí dvou vodometů.Unese nástavbu o hmotnosti do  7 200kg.

Pohon obstarává motor 5D20B-300 který je čtyřdobý,s válci do V,šestiválcový,vznětový s kapalinovým chlazením ,s přímým vstřikem paliva bez turba !!Je vzadu v korbě a má sílu 220 kW s největším kroutícím momentem 981 Nm.Převodovka je pětistupňová.Plná hmotnost je 18 680 kg a tenhle mastodom letí po silnici až 70 km/h.Má to doprovázet tanky v útoku a tak je podvozek s koly 400G-508 vyzbrojen i slušnou světlou výškou 430 mm.

Podvozek BAZ-5939 pro převoz dalších střel  se liší samozřejmně hmotností komplet - 16 400 kg.Dále nemá pohon pomocného generátoru a hřídel příd.převodu je použit pro pohon čerpadla jeřábku,navíc dvě palivové nádrže,elek.plnící čerpadlo alošinu z které se ovládá jeřáb.

Pro fandy tohoto kompletu uvádím popis nácviku na skutečné cíle :

Nácvik činnosti obsluhy se provádí na skutečné letouny ,které mohou i náhodně prolétat prostorem palebného postavení vozidla.

- Lety skutečných letounů je nutno plánovat tak.aby měly

1) výšku od 30 m do 5000m

2) kursový parametr od 0 do 12km

3) výšku rušičů 2000-4000m

Nácvik na skutečné cíle zahrnuje :

1) pozorování prostoru kolem vozu

2) vyhledávání a rozpoznání cíle

3) vyhodnocení situace s nebezpečností

4) automatické sledování zvoleného cíle

5) přechod z automatického sledování jednoho cíle na automatické sledování druhého cíle

6) poloautomatické sledování cíle v úhlových souřadnicích televizním optickým zaměřovačem ,určení typu a majitele podle siluety

7) ruční sledování cíle podle indikátoru dálky

8) zjištění okamžiku vlétnutí cíle do prostoru dosahu palby vozu

Všechny úkony ,které obsluha při nácviku plní jsou stejné jako při akci naostro.

To pro inspiraci...

Před modernizaci AKM tvořilo komplet OSA -AK :

a) bojové stroje :

- bojové vozidlo PVO 9A33BM2

- raketa 9M33M2

- a staré známé pojízdní velit.stanoviště PU-12 na podvozku BTR-60PB

b) technické zabezpečení

- nabíjecí přepravník 9T217BM2

-technická ošetřovna 9V210BM2 (ZIL-131 s přívěsem)

-rektifikační stanice 9V914 (ZIL-131)

- vozidlo pro díly a ZIP2 9P372M2 (ZIL-131 valník)

- automatizovaná zkušební stanice (AKIPS) 9V242-I (ZIL-131 s přívěsem)

- souprava pozemního technologického vybavení 9F16M2

Tenhle výčet z čeho se skládá celý komplet uvádím z toho důvodu ,jak je to náročný systém od podpůrných prostředků sovětské výroby a z toho důvodu se nejspíše už vyřadil z výzbroje.Na PLRK blízkého dosahu je možno použít již podstatně jednodušší systémy a méně náročné na provozní náklady - alfa omega dnešní armády.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

řidič

(pavel, 11. 8. 2010 23:01)

a ještě něco. Plavby v Milovicích s tímhle kolosem nezapomenutelný zážitek.

operátor

(pavel b, 9. 8. 2012 11:19)

Je tu někdo kdo na ní sloužil v roce 1984-1986? Žatec 5 baterie.

Re: operátor

(petrax64j, 2. 2. 2014 10:32)

Já sice pamatuji rok 84,85,když přišly ty mašiny do Žatce.Tenkrát jsem sloužil na 12!

Re: Re: operátor

(aladar, 3. 5. 2017 22:36)

Hej,já byl v tu dobu na 14 :-)

Re: operátor

(Pavel V, 24. 8. 2014 23:22)

Já sloužil na 5.baterce od podzima 86 jako řidič . Dostal jsem přidělenej nabiječ co stál rozbitej na TOPce.

Re: operátor

(Mirek Gnol, 29. 8. 2018 14:22)

Nazdar Pavle,já sloužil 84-86 v Jaroměři a dobre si na tebe pamatuji,jako na Kuklišáka,Vajdu,Bábovku atd.

Poznámky k mašině

(Zdeněk, 3. 1. 2018 1:27)

Sloužil jsem 1989-1990 (vyžral jsem zkrácenku na 18měs.)na tehdejšímn ,BAZ"....
Jaroměř 3395 a Žatec 2478 PVO - starší operátor ,potom technik specialista - to už místo špagyho - armádní názvy.
Stroj neskutečných možností vč.pohyblivosti v terénu,
i pás.tanky nezvládyly ,tento stroj na Doupově úplně vpoho.
Hrozně nebezpečný zadní výfuk turbíny generátoru.
Zachráníl jsem tam život svému nadřízenému, a byl jsem po zásluze potrestán.:(
Dodnes vzpomímám na kluky, co přišli z Krumlova z KŘK a úžasně ovládali ty podělané jeřáby s raketami pro nás.
,,Vždyť imperialista byl tehdy na každém kroku"
Chlapi!!!! všechna čest:kdo nezažil-neuvěří...
Na těchto stránkách nejsem často , ale pokud budete chtít zavzpomínat ,dejte vědět chlapi !
teko@c-mail.cz
Třeba se i známe?

osa oprava

(koma, 29. 1. 2008 15:17)

je osa schopna sledovat i ve výškách 0m (ne až od 30m), ve výzbroji naší armády byla pouze 1.baterie 9A33BM2 (zmodernizavaná na verzi BM3) dalších 5 baterií bylo 9A33BM3-1.Tato technika je schopna zachytit a postřelovat téměř vše co se okolo ní hýbe (z praxe je schopna radiolokačně sledovat vránu nebo racka ve vzdálenosti do 10000m a čápa až na 15000, na tu vránu chtěla i střílet.Co se týče technického vybavení tak pokud někomu připadá že jednotka o počtu 5 lidí (jedno bojové vozidlo) je schopna uchránit objekty před minimálně 3 a maximálně 6 cíli tak toho o jednotkách armády (malá družstva) moc neví!!jedna baterie kompletu 9K33BM3 (4xBV OSA-AKM, 2xTZM, 1xMTO,1x ZIP) a počtu lidí kolem 40 se zdá nevýhodná?! Tato baterie ubrání temelín a sama.Ne všechny technické prvky se používaly a ne vždy.
další detaily někdy později.

Re: osa oprava

(Pavel B., 28. 6. 2017 21:44)

Plně souhlasím,sám jsem to zažil, když jsme při cvičení vyhledávaly,myslím na žateckém letišti,taky chtěla střílet,ale v optice byla vrána,nebo jiný opeřenec. a zaměření na jedoucí autobus,ten brala taky.

podzim 85 - podzim87

(Pavel Krejza, 8. 9. 2014 19:46)

Ahoj. Nastoupil jsem do Jaroměře-Čtvercáky. Potom PŠ v Č. Krumlově na OT64 a BTR60. V Jaroměři jsem vyfasoval 403, s kterou jsem byl i na plavbách v Mimoni. A poslední rok jsem dosluhoval v Žatci na 5. baterii. kpt. Vajda jestli si pamatuju. Na Karakumu jsem nebyl, zůstal jsem v týlu jako pošťák.

Re: podzim 85 - podzim87

(Pavel Bugel, 28. 6. 2017 21:32)

Kterej Ty jsi,kluku ušatá? Musel jsi sloužit se mnou,Vajda byl náš velitel. svob.Pavel Bugel(advokát) Hrály jsme pořád mariáš,krom služby vlasti.

operátor

(pavel b., 9. 8. 2012 11:30)

V Jaroměři jsem se vyškolil a v Žatci sloužil. Byl to první bojovák s touhle kočičkou, snad, o jiném nevím. Dva roky života,ale bylo to dobrý.Na Karakum jsem byl taky

Re: operátor

(Honza, 27. 11. 2012 23:01)

Který rok jsi sloužil v Žatci Pavle? Já druhý rok vojny - 94-95. To byly tyhle mašiny první rok na útvaru. Řidič nakladače č. 16
Honza.

Re: operátor

(Honza, 27. 11. 2012 23:03)

Oprava prosím, rok 84-85

Re: Re: operátor

(Pavel Bugel, 28. 6. 2017 21:18)

Duben 84 nástup do Jaroměře,po čtyřech měsících+- Žatec a rovnou Doupov a kopat latríny než zjistily že jsme vyškolený z Jaroměře na OSU. Jedinej kdo tomu rozuměl byli řidiči,uměli to řídit.My jsme to učily i důstojníky.Krom kluků v Jaroměři. 5 baterie, kapitán Vajda,hvězdu dostal až za nás. Jestli ti něco říká jm. KUKLIŠÁK,každý oko měl jiný a byl řidič zylu,tak jsme doma. Chlape darebná,možná jsem Ti čistil kanady.Normálně jsem na měko. Je to pět let co jsem tu byl prvně. Dneska zase jen náhodou,chtěl jsem je někomu ukázat na čem jsem sloužil.

BAZ

(Zbyšek, 3. 6. 2009 21:57)

S takovým jsem jezdil a navštívil zemi neomezených možností SSSR (Karakum). Najdu tady někoho z naší posádky? Nástup jaro 1988-1990 . Žatec 4.baterie a číslo naší OSY bylo 41.

Re: BAZ

(Franta, 23. 12. 2015 20:20)

Rok 1987-1989 na 6. technicke baterii 3.patro

Re: BAZ

(Franta, 23. 12. 2015 20:21)

Rok 1987-1989 na 6. technicke baterii 3.patro

k OSE

(Pavel, 10. 5. 2009 20:30)

Ještě musím pododat,že osa akm "nebyla pancéřová ale pouze na sobě nesla plech o síle3mm.

Re: k OSE

(Ota, 27. 9. 2015 21:33)

Souhlasím OSA nebyla panceřovaná,ale jen titanový plech jestli si to dobře pamatuju.Sloužil jsem v Žatci 98.Byl to po roce 89 asi jediný útvar kde OSA sloužila.Jinak dobrý stroj bez problémů...