Jdi na obsah Jdi na menu

 


Bitevní vrtulník MI-24 V / MI-35

Další z mála letadel a vrtulníku které přistáli na těchto mých stránkách je dvoumotorový bitevní vrtulník Mil MI-24 ve verzi V nebo i modernizovaný typ MI-35 (ruské označení ) z výzbroje AČR.Přezdívka ,,létající tank nebo čertovy hrábě"  úplně zapadá do tématu těchto stránek. Měl jsem osobně možnost i vidět i činnost MI-24V za podpory útoku našich obrněných vozů BVP ,BRDM2 a OT-64.Tento vrtulník je tak trochu unikát v armádach z důvodu ač je to bitevní stroj má možnost převážet až osmičlený výsadek v kabině za pilotním prostorem. Ten výsadek může střílet ještě okénky a to pak už celkové mohutný zbraňový potenciál stojí za to.Kromě even.výsadků je hlavní úkol tohoto vrtulníku boj s tanky a dalšímy obrněnými cíly.Na prezentacích v ČR  bývá nasezen často jako ochranný doprovodný stroj dalších vrtulníků nebo kolon vozidel.

Vrtulník má krátké křídlo o rozpětí 6 536 mm , na kterém jsou nosiče pověšených zbraní ,kterých je hromada - 2400 kg.Pomáha i aerodynamice i při různých fázích letu.Podvozek je tříkolový a zatahovací ,což je možná zbytečné kvůli zpravidla nízkým výškám nasazení,mechanismus taky něco váží navíc a ještě když padá vrtulník na zem tak pevný podvozek je určitý tlumící prvek nárazu.Bojový dolet v 500m výšky + 5% palivové rezervy se standardní zátěží bez výsadku je 500 km.Standardní kapacita nádrží na palivo je 1 590 l  což na akce v ČR stačí a pro přelety je možno připojit přídavné nádrže o 450 l.

Z podkladů AČR je co se vylepšilo pro použití MI-24V (MI-35) v podmínkách NATO :

- pro modeláře je to hlavně nová kamufláž dle NATO

- indentifikace vlastní -cizí

- multifunkční displeje pro navigaci ,boj a i ovládání stroje,

- noční vidění FLIR

- spojovací terminály pro informace v reálném čase,

- navigace přes družici GPS

- lepší parametry černé skříňky

- moderní palubní  zdroje el.proudu .

Bohužel z důvodů financí státního rozpočtu ČR zatím nic neproběhlo a stroje létají v dodaném ruském továrním vybavení.

Jako hlavní je použití nových motorů TV3-117VMA o výkonu 2 x 2200 kW.Max.rychlost je pak 310 km/h. Dostup 4 500 m. Zvýšila se celková hmotnost vzletová na 12 500 kg.

Zbraně je kapitola sama o sobě ...

V přídi je otočná věž s čtyřhlavňovým rotačním kulometem 9A624 ráže 12,7 mm se zásobou 1 470  nábojů.Kadence činí 4000-4500 ran/min a životnost této zbraně činí 8 000 ran po 400 nab/dávce.Celková hmotnost 9A624 činí 45 kg.Palbu a zaměření provádí operátor ,který to dělá přes zaměřovač KPS-53 AV. Pilot může střílet taky přes zaměřovač S-17V ale pouze v podelné ose vrtulníku.