Jdi na obsah Jdi na menu

 


Celkový pohled na BRDM-2 rch

 

Některé jednotky radiačního a chemického průzkumu ČSLA byly vybaveny obrněným průzkumným transportérem BRDM-2 rch ruské výroby. Je to kolové ,obojživelné vozidlo s vybavením pro provádění radičního a chemického průzkumu na podvozku vozu GAZ-41.

Výbava umožňuje :

- nepřetržité a současné zjišťování a měření úrovně radiace v terénu,

- zjišťování otravných látek v ovzduší ,na bojové technice,terénu a dalších předmětech,

- vytyčování zamořených prostorů,

- orientační kontrolu stupně zamoření povrchu osob,techniky,vody a pod.,

- signalizaci chemického zamoření,

- odběr vzorků zamořené zeminy,vody,a pod.,

- určení souřadnic stanoviště vozidla při průzkumu

Z tohoto výčtu je vidět ,že je to velmi užitečný vůz ,který najde i uplatnění při živelných pohromách současnosti.

-

Také pár základních TTD :

- Celková hmotnost .......................................................7 000kg

- Hmotnost bez posádky ...............................................6 700kg

- Délka s vytyčovacími praporky .....................................6 100mm

- Šířka .........................................................................2 350mm

- Výška při plném zatížení s věží ....................................2 310mm

- Světlá výška podvozku ...................................................330mm

- Max.rychlost po silnici .................................................100 km/h

- Rychlost plavby na vodě ...............................................8-10 km/h

- Rychlost při průzkumu v terénu ......................................10 km/h

- Doba nepřetržité bojové pohotovosti.................................12 hodin

-

Vozidlo je vybaveno čtyřdobým zážehovým (benzín) osmiválcovým motorem s válci do V o výkonu 140 koní a kroutivím momentem 357 Nm/2500 ot.Palivo je benzín BA 90.Nádrže na palivo jsou dvě o objemu 140 litrů.

Převodovka má čtyři stupně vpřed a jeden vzad.Nápravy mají 2 x samosvorné diferenciály se zvýšeným třením.

BRDM-2rch je vybaven na dvou tuhých nápravách vzájemně zaměnitelnými diskovými kolys rozebíratelným ráfkem.Pneumatiky jso vzdušnicové a rozměr je 13,00 x 18 a hustí se na 0,28 MPa. Je možné použít i čs.pneumatiky Barum Taktik z OT-64 SKOT.

-

Vybavení radiačního průzkumu :

- Rengenometr DP-3b

- Intenzimetr IT-65

Vybavení chemického průzkumu :

- Automatický signalizátor GSP-12

- Chemický průkazník PPCHR / CHP-11/

- Souprava průkazníkových trubiček

Prostředky protichemické ochrany :

- Protichemický oděv vz.70

- Filtrace a ventilace FPT-100M

Spojovací prostředky :

- Tankové hovorové zařízení R-124

- Rádiová stanice R-123

Prostředky speciální očisty :

- Souprava DK-4b

A co tam je ještě navíc :

- Terronavigace TNA-3

- Signální světlice

- Ruční dýmové granáty RDG-2

- Souprava pro odběr vzorků KPO-1

- Meterologická souprava MK-3

- Hodiny palubní

- Přístroje pro noční vidění TKN-1 a TPKU-2b

-

Napájení přístrojů a zařízení je zabezpečeno z palubní sítě vozidla /26V/ .

Výzbroj vozu tvoří v otočné vežičce 1x lehký kulomet PKT ráže 7,62 mm s 2000ks náboji a osobní pistolky osádky.

-

Osádka BRDM-2rch :

- Velitel RCHPZ

- Chemik -průzkumník

- Řidič - mechanik

Než se vyjede :

- změřit v obou 140 l nádržích měrkou stav benzínu Speciál (bezolovnatý doladit adektívem olova) a po   nastartování i změřit elektrickým palivoměrem - získáte přehled co to znamená na budíku na palubní desce

- kouknout na hladinu chladící kapaliny a musí to sedět přesně podle výrobce.Dá se sice otevřít skoro všechny kryty na motoru a budíky ukazují mezní hodnoty. I vůz s perfektním stavem motoru má co dělat ,v létě při dlouhé jízdě v cca 30°c a výše  venkovní teplotě ,s uchlazením motoru a každá maličkost může při dlouhém přesunu rozhodnout.Dlouhé táhlé kopce BRDík nerad....

- změřit  množství oleje v motoru.Za studena je pod ryskou O startování zakázáno.Existuje i norma spotřeby oleje na 100km ale v současných podmínkách ,kdy vozy u sběratelů málokdy najedou v kuse 100km ale spíše 20km v extrému při zábavě je to docela dobrý hlídat.Určitě v 7 l nádobce mít sebou zásobu oleje.

- zkontrolovat v jaké pozici je ventil malého nebo velkého chlad.okruhu.V létě ve vedru je odměnou zničené těsnění pod hlavou.

- zkontrolovat funkčnost všech světel a blinkrů - při jízdě na silnici bez toho v dnešní době nechci ani dál přemýšlet....

- kouknout jestli jsou O.K. pneumatiky pomocných koleček -tlak vzduchu 0,59 MPa.Můžou se dosti hodit ,když budete muset opustit silnici přes příkop....

- dotažení zátek v podlaze .Když se zapomene ,může to být po průjezdu hlubokou louží docela překvapení :-)))Ale při garážování je lepší je mít otevřeny.

- napumpovat do karburátoru vypařený benzín.Zapnout odpojovač proudu a vytahnout táhlo sytiče a popř. i ručního plynu.Podle teploty a kondice vozu.Nastartovat a ihned mírně zatáhnout sytič a nechat motor ohřát (voda 80-90°C).Poslouchat chod motoru a zkontrolovat tlak mazání oleje . Hodně vozů jsem viděl mazat ani né 0,5 a při přidání plynu mírně k 1,0 kp.

- na budíku ohlídat tlak v pneu a jednotlivými kohouty zkontrolovat jednotlivá kola při výjezdu na tvrdým má být 2,7 kp.

- vyzkoušet spouštění pomocných kol a zkontrolovat hladinu AMG-10 v zásobníku (75 mm pod vrchní okraj hrdla). Také vypouštění vlnolamu a krytu vodometu (to už dnes jen pro úplnost)

Tento popis je můj osobní postup při každém výjezdu - když budete vědět i nějakou jinou informaci - šup sem s ní :-)))

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

BRDM1

(ROMAN KOTES, 8. 4. 2012 20:54)

Dobry večer ! Potreboval by som elektro s chemu na BRDM kde sa nachadza odpojovač baterie a ako sa štartuje ?
s pozdravom