Jdi na obsah Jdi na menu
 


Automobil 135 LM - odpalovač raket 9P113

Pokusím se trochu blíže popsat tento velmi zajímavý ruský automobil 135LM ,který byl ve výzbroji ČSLA jako přepravník raket (ruské označení 9P133) LUNA-M a je znám  pod kódem NATO FROG-7.Měl jsem osobně možnost ho poznat v provozu a zažít s ním nejednu akci.

Název automobil více odpovídá realitě - 135LM je čtyřnápravový podvozek (nosič různých nástaveb)  s dlouhým rozvorem a určením pro jakýkoliv terén !!!Všechna kola jsou hnací a mají regulaci tlaku vzduchu v pneu. . Existovala ještě verze 135LTM a jako první rozlišovací prvek  jsem používal počet baterek -  LM mělo 4 x ks a LTM pouze dvě v kastliku vzadu mezi koly na pravé straně. Tento automobil jako součást systému FROG-7 byl na inetrnetu dosti popsán - já se zde zaměřím spíše na vůz ,který mi přišel po  technické stránce velmi zajímavý a skoro již upadá v zapomnění :-(

První co vyzdvihnu je neskutečná průchodivost v jakémkoliv terénu  a sníh byl pro něj libůstka - dokáže překonat i vrstvu sněhu větší než 1m !!!! Velmi jednoduchá konstrukce podřízená účelu . Čím je tento typ proslavený je spotřeba PHM a mohu potvrdit že cca 3 hodiny jízdy v terénu s přesunem po silnici 10km a 300l benzínu bylo fuč!!Toto mají na svědomí dva benzínové motory V8  ZIL-375JA a ZIL-375JA2  (upravené rériové ZIL-375) o objemu 7l a výkonu 180koní a 475 k/N kroutícího momentu . Palivové nádrže jsou tří o celkovém objemu 300l benzínu a sklolaminátová stěna té hlavní tvoří zadní část kabiny osádky - velmi praktické....

Převod kroutícího momentu od pravého motoru se přivádí ke kolům na pravé straně automobilu a od levého motoru kr kolům na levé straně -pernamentně.Převodovka je pětistupňová a přídavná je jednostupňová - toť vše. Zavěšení řízených kol (přední a zadní )  je nezávislé s torsními tyčemi na příčných ramenech .Na tlumení je tam pákový tlumič na rámu vpředu a vzadu. Střední kola nemají pružné zavěšení...K zatáčení předných a zadních kol je třeba fungujícího posilovače řízení na každém motoru. Je možno jet nouzově na jeden motor do 30km/h a nutno odpojit kardan z nefunkčního motoru .A bez toho posilovače je to i na dobré silnici makačka udržet v přímem směru. Za jízdy nelze při velkých rychlostech náhle a často otáčet volantem pro dodržení přímého směru. Volant je nutno držet pevně a pro zatočení plynule otáčet volentem o malý úhel.

Kabina byla parádní - byl z ní vynikající výhled ,čtyři kámoši sedí vedle sebe  a je celá vyrobena ze speciální pryskyřicové hmoty ,zesílené sklolaminátem . V zimě s bufíkem lepší než plech .

Třeba ovládání žaluzií chladičů je samočinné , pomocí termostatů a řidič se věnuje jiné činnosti - kdo má UAZe ,ZILa a podobné vozy ví o čem je řeč. Toto řešení teď v současné době přichází u automobilek do módy - pomáhá moderním dieselovým common-railům co nejdříve se ohřát na provozní teplotu !!! Je to převzaté z autobusu ZIl-127. A takových věciček je tam více.

Pár TTD :

- Celková hmotnost podvozku 10 500kg a nosnost je 9 000kg.

- Délka je 9 270mm a šířka je 2 800mm.

- Rozchod kol je 2 300mm. a světlost je 475mm což je parádní v terénu.

- Pneumatiky 16x20 mají vzor ,,stromeček" .

A tohle se vše se dokáže rozpohybovat na 65km/h .Průměrná spotřeba (norma CA) po asfaltu činila 120l na 100km a v terénu 150l na 100km při ideálním technickém stavu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

pripominka

(pepa, 30. 3. 2014 13:05)

Mam k tomuto clanku malou vyhradu,2 roky jsem s tim jezdil ale ty akumulatory jsou na strane ridice,to je vlevo a benzinove nadrze jsou 3,prostredni t.j.hlavni ma obsah 300 l a vlevo a vpravo jsou nadrze po 110 l benzinu. To jen tak pro upresneni a taky jsem jel bez posilovace rizeni asi tak 20 km v unoru,otevreny okynka a s kolegou z obsluhy (miric) jsme za ten volant tahali jak muklove a byli jsme zpoceni jak ty hovada. A to venku mrzlu jak v unoru na sibiri. Mejte se - cau. Kanal