Jdi na obsah Jdi na menu

 


Kolový dozér DOK M

Kolový dozér DOK M (modernizovaný)  je mašina ,která se mi vždy líbila a osobně si myslím ,že trochu předběhla svoji  dobu. Všichni od pohledu jí znají ale něco bližšího málokdo ví. Mám doma pár starších instruktážních filmů o DOKu a když začnete schánět nějaké další info na internetu ,tak zjistíte ,že ani tady toho moc není.

DOK M je modernizovaný původní kolový dozér vyráběný v této úpravě od výrobního čísla 036 1201.Stejný jsou i výr.čísla 036 1137 až 036 1140 a 036 1140 až 036 1174. Toto uvádím ,kdybyste ho měli náhodou doma a číslo odpovídalo. Je to hodně výkoná a univerzální mašina ale zároveň konstrukčně složitá a provozně velmi náročná. Taky od toho se odvíjí kolik jich bude doma u sběratelů a kolik jich potkáte na nějaké soukromé akci. Nicméně co DOK umí a jak impozantně vypadá  - stojí za to.

DOK M je určený k provádění zemních prací ,k budování cest,zákopů,okopů,k tahání přívěsů (až 65t po silnici).odstranění sněhu z cest.Jeho hlavní specialitkou je odstraňování sutin a závalů,polomu stromů a i v zamořeném prostoru nebo dýmu díky FVZ.Dokáže si poradit i s vyprošťováním uvázlé techniky pomocí navijáku o síle 180kN.V případě bojových podmínek a potřeb je DOKa možno použít k řezání kovů elektrickým proudem a používat ho jako ještěrku k zvedání břemen lopatou.Takže toho zvládne dost. Na silnice může díky své šířce 3 150mm jenom na výjimku od magistrátu dopravy. Po silnici si to šine rychlostí až 46 km/h což uznáte je je již na vozidlo s neodpruženými nápravami až dost..

Pohon DOKu a pohon navijáku je dieselelektrický a pohon nakládacího zařízení je hydraulický.Motor T 930 -42  je takový ,, drobeček " naftový dvanáctiválec s přeplňováním dvojcí turbodmychadel PDO 7 RS,o výkonu 260 koní .Motor s generátorem je zdrojem elektřiny pro pohon kol,navijáku a náhon čerpadel,zdroj tlaku kapaliny k pohonu nakladače i hydraulického servořízení. V zadní části vozu je de facto malá elektrárna a ta může být zdrojem potíží při současném provozu styl hobby.Elektrická trakce umožnuje  ve dvou jízdních režimech plynulou regulaci rychlosti jízdy vpřed i vzad a samočinné přizpůsobení síly vnějším odporu v rozsahu výkonu naftového motoru. Hmotnost sroje s lopatou je 27,5 tuny což na přepravu bude neideálnější přepravník P50 na který DOK najíždí pozadu. Můžete ho naložit i jařábem o nosnosti 30 tun ,kterých je všude ,,mraky".

Ještě trochu k tomu jak to zatáčí : změna směru se dosahuje natáčením přední části podvozku vůči zadní ,okolo svislého čepu závěsu podvozku stroje.

Kabina DOKu je dvojmístná a v terénu musí často spolujezdec navigovat řidiče při manévrech.

Při výměnách náplní to není na první pohled tak náročný ,ale

- nádrž paliva je na 480 litrů nafty

- olejová nádrž motoru je 40l M6 ADS/IIB

nicméně nádrž hydraulické kapaliny (olej OL-N3) je 500l a ta se musí každé tři roky měnit ,jelikož váže na sebe vodu. I když DOK nepracuje.

Je docela složité dnes sehnat fotky a obrázky tohoto vozidla a co jsem měl v archívu tak je zde  .Pokud má někdo DOKa doma ,byl bych vděčen za foto vozu v původním stavu.

Viz níže jsou osobní vzpomínky M.P na jeho službu s DOKem. Moc děkuji a tohle je přesně co nás zajímá na mašině ,kterou asi už nikdo z nás neuvidí v akci.....

,, Všechny DOKy v Seredi měli jen klasický khaki nátěr.
Cvičení (asi) v roce 1986, tedy ještě v rámci základní vojenské služby, probíhalo ve voj. výcvikovém prostoru Lešť cca 48°24'5.93"N
19°15'53.97"E viz
www.mapy.sk . Tenkrát to byly vojenské "prověrky" které probíhaly formou cvičné mobilizace. Tenkrát přijely do kasáren i náklaďáky z civilu a na bráně jim přemontovávali SPZky z civilních na vojenské...
Ještě jsem si vzpomněl - pokud byly slabé baterky, dalo se startovat z jiného DOKu pomocí svařovacích kabelů - tedy ne že by se tím krmily baterky, ale roztočilo se tím trakční dynamo.
A k tomu mě napadlo, že nejspolehlivější částí byly asi trakční elektromotory v nápravách, nepamatuji si, že by s nimi byl nějaký problém.
Nevím jestli máte v datech že ke startování sloužily dvě sady dvou 145Ah
akumulátorů (tedy celkem 4) a v případě nouze se dalo jezdit jen se
dvěma. Na ozubeném věnci motoru byly umístěny dva startéry, byl to
stejný typ jako měla Tatra 138/148.
Zajímavě se třeba přidával plyn - resp. se řídily otáčky trakčního
dynama - řízení bylo hydraulické, brzdovou kapalinou, a šoupátko
vstřikovacího čerpadla ovládalo brzdové prasátko z Oktávie (samozřejmě
myslím typ z r. 1963...)
Nejporuchovější část byla asi hydraulika, poměrně často se zanesl nějaký
ventil a nešla např. otevírat lopata. Častou a dost nepříjemnou poruchou
bylo protržení gufer u hlavních zvedacích válců, což mělo za následek,
že zvednutá lopata nedržela polohu a pomalu padala. To se stávalo
nejčastěji, když při výcviku student použil funkci "volný pád" (tlačítko
na joysticku naoře), ale když lopata začala padat, tak se student lekl a
volný pád přerušil, což se nesmělo ! Lopata se musela nechat dopadnout
plynule až na zem. Oprava byla docela "pakárna", lopata se musela
podložit pražci a k těm válcům a těsněním byl blbý přístup.
Tohle trvale zmáčknuté tlačítko vlastně povolilo ventily a lopata mohla
v téhle poloze sloužit třeba k rovnání terénu protože jakoby po zemi
plavala.
Další nepříjemná porucha bylo protržení membrány v el. rozvaděči u
přepínače směru jízdy. To mělo z a následek, že DOK byl pak schopen
pouze jízdy dozadu a musel se odtáhnout jiným DOKem na tažné oji. Oj
byla ve výbavě každého stroje (to je ta sada tyčí úplně vzadu dole na
kapotě).
Pak ještě praskalo těsnění u turbodmychadel a pak byl olej ve výfuku a
mně dokonce vzplanul a měl jsem z toho tryskáč...
Hlavním cílem výcviku bylo vyhrabání okopu pro tank. Norma byla myslím
25 minut v suchém terénu. Problém byl mráz nebo bláto. Na blátě to
klouzalo a zmrzlá zem se těžko lopatou rozrývala. Sice se na lopatu daly
dolů namontovat takové rozrývací trny, ale ani to moc nepomáhalo (možná
to bylo tím že v roce 1986 bylo v zimě i -20C)...
Dal se s ním třeba shrabovat sníh, sloužil i jako tahač (měl jsem
párkrát za sebou i podvalník s buldozerem), nebo nakladač - dvě lopaty a
Tatra byla naložená...
Dál musel člověk dávat pozor - hlavně na silnici - aby se DOK
nerozhoupal kolem toho středního kloubu nahoru a dolů. Protože neměl
klasické odpružení, ale jen ty nízkotlaké pneumatiky. Když se
rozvibroval, tak se dal uklidnit zrychlením. Což je taky opak toho, co
člověka v téhle situaci obvykle napadne..""

Další vzpomínky strojníka Kubíka na službu s DOKem :

,, Mašina to byla fantastická,to co musela vydržet by dnešní elektronikou nadupané stroje nevydrželi! Byla háklivá na stromeček v elektrice,ale to se stalo snad jen dvakrát za skoro dva roky. Jinak standart bylo gumové těsnění na čepech u lžíce. To byl hrob:-)!
Taky jsme si přímo na stavbě měnili hlavní pístnice ale to byl spíš dlouhodobější problém. Také , že prosakoval olej do turba byl spíš úsměvný problém , když jsem to neznal a při své mladické nerozvážnosti jsem při průjezdu Berounem ve stoupání na stavbu zapnul přidavače na čerpadle a ze stroje byla raketa s ohnivou clonou:-)! Ještě dnes se usmívám nad tím jaké to bylo fantastické pokoukání večer když jsme se stahovali z kasáren po dotankování -pár litříků- na stavbu. Dvoumetrové plameny to jistili. No jinak nebylo skoro nic co bych s dokem nezvládl. A co dokázala speciálního? :-)zapadnout a to tak ze i když se u tohoto stroje z prokluzujícího se kola převáděla částečná elektřina na kolo jiné tak nepomohlo ani natáčení a ano lžíce o kterou se dalo odstrčit. Z kasáren dojeli tři stratosféry na Uralech 375D a musela jim ještě pomoci jedna Tatra dempr , která byla naložená. Holt byl jsem umělec. Takže abych to shrnul, mašina byla spolehlivá a byl jsem na ní hrdý!!!! Na svojí dobu to byla fakt super mašina,těžká,stabilní a na svoji délku jsem se sní otočil na pětníku. Posílám nějaké foto.Boužel ne moc kvalitní. No co by kdo chtěl v roce86:-)). S pozdravem strojník KUBIK

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

vzpomínám

(Jaroslav Pyskatý, 23. 4. 2018 19:24)

Zdravím všechny příznivce a řidiče Doku.Taky sem s ním jezdil a byl to super stroj.Vojna 1981-1983,Opatovice nad Labem pak kurz v Seredi.

KADAŇ

(Jozrf Ščasny, 22. 8. 2017 20:31)

Sluzil som v kasarnach Kadaňi mal som moznost stravit vojnu na doku nikdy nelutujem bolo krasne obdobke

Test, just a test

(Aaronanecy, 24. 4. 2017 9:36)

Hello. And Bye.

DOK-M

(Panky, 17. 8. 2009 19:45)

Přepadá mě nostalgie,při vzpomínce na tuhle suprovou mašinu. Vojna(Pardibice,5.měs Sereď r.86-88), stála za hovno,ale díky DOKU-M mě to tam někdy i bavilo,hlavně když jsem se dostal někam na odvel(Boletice-tankové cesty,Libava apod.)Je to nejsilnější stroj co jsem kdy řídíl a jsem na to pyšný asi jako všichni co měli tu možnost do DOKU usednout. Chtěl bych se s ním jěště alespoň jednou svezt,přestože jsem si na něm asi zničil záda a do dneška s nima mám potíže.Protože pořád,od vojny točím "kolečkem"(naklaďák,kamion,nyní autobus),ale DOK-M byl a je pro mě asi nejvíc,co se týče síly tak určitě. Všechny Dokaře zdravím. (panky7@seznam.cz)

Re: DOK-M

(Hanák Ladislav, 15. 10. 2016 10:32)

To si musel byť náš mladý,Igor Rečka,Alexander Rácz, Hanák Ladislav sme boli strojnícka DokM na útvare 4336 Pardubice v roku 04/1985 do roku04/1987. Ohlás sa na Hanák.l@ centrum.sk

dok m

(kubík, 28. 3. 2009 17:17)

Také jsem si svoje užil v Seredi rok85-87. Byla tam dobrá parta ale po absolvování pš jsem se přesunul na stavbu v Berouně. Na doka nedám dopustit byla to super mašina a jsem hrdý na to že jsem si s ní užil to špatné i to dobré!!!! Pár fotek na svého drodečka mám rád se podělím budeli zájem. Nostalgicky na to vzpomínám.Zdravím všechny co si na doka vzpoměli. faukner1@seznam.cz

Re: dok m

(Hanák Ladislav, 15. 10. 2016 10:06)

Museli sme byť spolu v Serdi, Hanák laco. Email hanák.l@centrum.sk , ohlás sa.

Tiež som bol v Seredi .

(Hanák Ladislav, 15. 10. 2016 9:49)

Nástup 5/1985 ukončenie 9/1985 kurz strojnik DOK M.kasarne Váh Sered. To spomínané cvičenie bolo v 8/1985 a trvalo 14 dni. Totálne sa vysťahovali kasárne kompletné všetko,osobne veci a aj sklady,napriklad aj muničny sklad v Brestovanoch. Museli sme byť v kúrze spolu,velitel roty kapitán Ivan,vykonny praporčik Vajbar,velitel družstvá slobodník Novák ktorý bol totálny kokot a zároveň ho touto cestou pozdravujem. Kto ho osobne poznám nech nechá odkaz,rad sa pojdem tomu vyjebancovi poďakovať aj 1000km. Spomeniem pár mien na ktoré si pametam. Miro Šimčik, Milá Beran,I van Jedinák,Igor Rečka,Alexander Rácz,Novák, Hanák laco som ja telefón je 0903303898. Ozvyte sa. Pridám fotky,pár ich mám.

Tiež som bol v Seredi .

(Hanák Ladislav, 15. 10. 2016 9:47)

Nástup 5/1985 ukončenie 9/1985 kurz strojnik DOK M.kasarne Váh Sered. To spomínané cvičenie bolo v 8/1985 a trvalo 14 dni. Totálne sa vysťahovali kasárne kompletné všetko,osobne veci a aj sklady,napriklad aj muničny sklad v Brestovanoch. Museli sme byť v kúrze spolu,velitel roty kapitán Ivan,vykonny praporčik Vajbar,velitel družstvá slobodník Novák ktorý bol totálny kokot a zároveň ho touto cestou pozdravujem. Kto ho osobne poznám nech nechá odkaz,rad sa pojdem tomu vyjebancovi poďakovať aj 1000km. Spomeniem pár mien na ktoré si pametam. Miro Šimčik, Milá Beran,I van Jedinák,Igor Rečka,Alexander Rácz,Novák, Hanák laco som ja telefón je 0903303898. Ozvyte sa. Pridám fotky,pár ich mám.

Dokař bejvalej

(Karel Fiala, 16. 7. 2015 2:01)

Taky sem s ním makal celou vojnu. Půl roku Sereď, půl roku Strašice a rok Terezín. Vynikající mašina, taky pořád vzpomínám.

Re: Dokař bejvalej

(Karel Fiala, 16. 7. 2015 2:08)

Sem zapomněl roky 1984-86

Re: Re: Dokař bejvalej

(Milan Palička, 9. 10. 2016 22:31)

Však si tě taky pamauju ;-) Přišel jsi do Seredi půl roku po mně...

DOK-M prodej

(Michal, 9. 10. 2016 20:14)

https://auto.bazos.cz/inzerat/66187985/DOK-M.php

DOK

(Miroslav, 18. 2. 2016 4:10)

Rok výroby stroje a jestli existuje dokumentace.Chtěl bych nechat vyrobit model.Dík

DOK

(Miroslav, 18. 2. 2016 4:09)

Rok výroby stroje a jestli existuje dokumentace.Chtěl bych nechat vyrobit model.Dík

DOK M

(Jarda, 14. 10. 2015 9:40)

dnes jsem našel teprve toto forum a z nostalgie píši o své srdeční záležitosti DOK M v roce 1978 stavba voj školy v Lipt. Mikuláši a voj. zotavovna Šírava, samozřejmě kurz v Seredi a zkoušky v Praze. Jeeště jednou bych se chtěl s timto výjimečným strojem svést, nikdy jsem na něj nezapoměl jako jistě i ti ostatní kdo měli tu čest v něm jezdit

MOTOR Z DOKU

(MELDA, 5. 5. 2014 23:30)

Všichni fandové DOKU!!
Mám ten motor z toho staroměstského skvostu.
Škoda že jsem DOKA nestihl zachránit. Znám se s bývalým majitelem ale že se ho chystal sešrotovat jsem zjistil až mi nabídl aspon ten motor,který nechal ,protože ví že vlastním nádhernou TATRU 813 PM 55.
pokud někdo chce více info - můj mejl - meldapavel@seznam.cz

MOTOR Z DOKU

(MELDA, 5. 5. 2014 23:29)

Všichni fandové DOKU!!
Mám ten motor z toho staroměstského skvostu.
Škoda že jsem DOKA nestihl zachránit. Znám se s bývalým majitelem ale že se ho chystal sešrotovat jsem zjistil až mi nabídl aspon ten motor,který nechal ,protože ví že vlastním nádhernou TATRU 813 PM 55.
pokud někdo chce více info - můj mejl - meldapavel@seznam.cz

Staroměstský DOK-M

(JiriTintera, 2. 7. 2013 16:55)

Vážení,
před chvílí jsem se dozvěděl, že DOK-M již nestojí u bývalé železniční zastávky Staré Město. Podle majitele byl před čtrnácti dny sešrotován.

Čest jeho památce.

Dok-M

(zdenalek, 16. 9. 2011 19:57)

Moje mašinka z let 1983 - 1985..Rovněž Slaný u Prahy...půl roku samozřejmě v Seredi na kurzu..