Jdi na obsah Jdi na menu

 


Odpalovací zařízení na podvozku MAZ-543A 8x8

Tak tohle osmikolové auto MAZ-543A pro přepravu řízené střely SS-1 (Scud-B) ,mně vždy připomene ,že jsem se nesvezl ještě vším co se v Čechách pohybovalo...Tyto fotky sem umisťuji z důvodu ,že se snad ozve někdo kdo s tímhle mastodomem v ČSLA jezdil a ještě si vzpomene na něco z praxe - bohužel nikoho neznám a voj.literatůra z té doby je mimo můj dosah.

Moc se mi tahle mašina líbí - ZIL-135M je vedle toho drobek...

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

VǓ Jince 83-85

(Víťa, 26. 7. 2014 20:54)

Ahoj Všem !
Byl jsem od podzimu 1983 na PŠ v Hranicích na Moravě a od jara 1984 v Jíncích. V Jíncích třetí oddíl, druhá baterie a modrá palebka. Pokud si někdo myslí, že MAZ s pastelkou se někde často proháněl je to blbost. Byli jsme ve zvláštním režimu utajení, přesun jedině v noci a do zblbnutí maskování. Jedině kdy si kluci zajezdili bylo když jsme byli na Hracháči. Další jízda docela fajn byl Štít v 1985. No vrchol bojové střelby v 1985. Tam jsme snad jako první v tu dobu pálili jako sestava tří odpalováku pod jednou počtářskou ústřednou.Osobně jsem to párkrát povodil na Hracháči, protože jsem nebyl řidič, ale obsluha č.1 (velitel družstva). Jinak pokud si pamatuji tak obsluha byla takto VP velitel palebky (lampasák), Operátor (špagát), č.1 velitel družstva palebky, č.2 míříč, č.3 mířič, č.4 obsluha (zástupce vel.družstva) č.5 elektrikář (řidič Tatry), č.6 starší řidič odpalováku, č.7 řidič, č.8 řidič hasič.
Snad jsem to po tech letech dal dohromady bez blbostí.
Pokud bude někdo mít chuť pokecat a nebo se tu najde někdo s "kluků" co tam byl ve stejnou dobu tak písněte :)

Re: VǓ Jince 83-85

(Pavel, 5. 7. 2017 17:37)

Ahoj, určitě se známe, byl jsem od podzimu 83 na PŠ v Hranicích na Moravě 2.bat, 22. četa, velitel kpt. Mičák, výkonný praporčík kretén Smetana náš půlročák. Po půl roce nás rozdělili k bojovákům, já zůstal v Hranicích jako VD, obsluha č.1. S Jineckýma jsme se viděli v Čierne nad Tisou když jsme překládali cestou do Ruska na střelby. Času bylo málo ale nějaký pokec proběhl. Na PŠ byla prdel spoustu kluků si pamatuju, Naše palebka dělá pravidelně minisrazy, nějaké kontakty mám, můžeš se ozvat, 736285819.

ucitel v PS

(josef H., 24. 1. 2017 23:14)

1971-77 jsem byl rudicem a obsluhou c.6 1977-87 jsem ucil v PS v Hranicich obsluhy c.6 a7.na nektere z vas si pamatjju

praxe

(Michal, 31. 5. 2015 19:19)

Ahoj nebo dobrý den.
Přesně u tehle zbraní jsem sloužil.byli dislokované v Jíncích u Příbrami.byla tam celá raketová brigáda.jedna palebná baterie měla dva vozy MAZ ke každému byla hasičárna na podvzku Zil 157.Štábní PV3S Radio vůz a počítačová ustředna na podvozku ZIL 131.
Jinak MAZ měl motor z tanku a hydtrodynamickou převodovku,v levé kabině seděl řidič a v pravé pak velitel palebné skupiny v jednom boku seděl operátor a na druhé no ted už si nevzpomenu přeci jen je to přes 20 let.Řidič i velitel měli tankistické kukly a při jízdě velitel naváděl řidiče protože přes raketu nebylo vidět,ale praxe byla taková že kukly málo kde byli funkční takže se jedilo víceméně odhadem a bylo to fakt umění.U nás nesla raketa označení 8K14 a vozidlo i s raketou stojí ve vojenském muzeu v Lešanech. a pokud bys ještě něco chtěl vědět a budu moc. tak kontakt je mi-sony@seznam.cz

Re: praxe

(červený-6, 6. 12. 2016 21:31)

Dovolím si přiupřesnit -MAZ neměl hydrodynamickou převodovku ale hydrodynamickou spojku (hydroměnič) a třístupňovou hydraulicky řazenou planetovou převodovku. Při zařazeném II. a III. převodovém stupni se dala hydroměničová spojka uzamknout takže vznikl tvrdý převod bez prokluzu.

Re: praxe

(červený-6, 6. 12. 2016 21:34)

Dovolím si přiupřesnit -MAZ neměl hydrodynamickou převodovku ale hydrodynamickou spojku (hydroměnič) a třístupňovou hydraulicky řazenou planetovou převodovku. Při zařazeném II. a III. převodovém stupni se dala hydroměničová spojka uzamknout takže vznikl tvrdý převod bez prokluzu.

maz 543

(radan, 24. 8. 2014 18:11)

jeste par info jestli si to jeste tak nejak pamatuju sirka 3m. a 5cm kdyz jsme se presouvali z hranic na libavu tak samozrejme regulovali dopravu a videl jsem jak to trambus s vlekem cisterna na mleko,v mlze nakouril do kamarada v mazu ktery predjizdel kolonu aby se zaradil na sve misto.asi tak v 60km rychlosti se srazily maz mel prasklej naraznik ale ten trambus nemel kabinu ridic sice prezil ale asi ma trvale nasledky do konce zivota co vim tak asi na ctyrikrat zlomene obe nohy krom jinych vaznych zraneni.jinak s mazem se jezdilo skvele polo automaticka prevodovka tri rychlosti trojka se blokovala .byl jsi panem na silnici obr kteryho se kazdej bal.

Re: maz 543

(Martin, 17. 11. 2014 18:50)

U té nehody Mazu s mlíkařem sem také byl.Jezdil jsem v té době jako instruktor Křk na těchto strojích. Tys byl také řidič? Chlap z té cisterny to odskákal přišel o obě nohy a ten Maz řídil tehdy kámoš P.V z Příbramy.To je tak strašně dávno,ale do Hranic bych se chtěl ještě jednou podívat.

Re: Re: maz 543

(Radim, 14. 1. 2016 23:30)

Já tam byl taky když to Bubo nezvládl...nejelo se na Libavou, ale do Bzence. Bubo (P.V.) špatně odpočil v Lipníku a chtěl nás dojet a zařadit se do předu, no a bylo to...Velká smůla. Dodnes si vzpomínám jak jsme se vrátili na baterku a on se tam cpal čokoládou. Zdraví Radim Zajíc. zajic@codexsteel.cz tel. 608774554

MAZ 543

(Roman, 6. 5. 2015 14:25)

Sloužil jsem v Hranicích na Moravě v roce 85-86. "Vozil" jsem se topografickým velitelským UAZem 452 a jednou jsme jeli v koloně s MAZy po dálnici. Musím říct, když se to krásné monstrum rozjelo, měli jsme s UAZem co dělat, aby nás nedojel. Vzpomínám si taky, že jednou v zimě na Libavé to smažil řidič s Mazem (naštěstí bez rakety)po uježděné lesní cestě, dostal smyk a přerazil 60cm silný smrk. Maz zůstal netknutý, jen na přední traverze, na které bylo do osmy uloženo vyprošťovací lano zůstalo trochu namáčklé kůry...

dokumentacia

(hado, 11. 7. 2007 1:00)

no to hej, najme ked sa to da kupit aj za 250 tisic RU...

snazim sa postavit model toho tu aj ked asi vo verzii M (kabina len na jednej strane) a bez nadstavby a ked tak smerc (myslim, ze 9k58 alebo 9a52-2 to ma oznacenie), ale nemoze o tom zohnat ziadnu poriadnu literaturu, myslim taku technickejsiu - rozvody, napravy, rozmery a tak, snazim sa dako z fotiek z netu, ale fotiek vnutra ramu a veci pod kapotu je len velmi malo a vo velmi zlej kvalite :(... ak by mal niekto daco k tomu budem len rad...

Re: dokumentacia

(RL, 24. 4. 2015 12:13)

byl MAZ i s pásama? prosím o odp. na mail lahodar@centrum.cz
děkuji

zdenek instruktor krk

(pavel , 12. 10. 2013 10:59)

Do Hranic jsem nastoupil v roce
1989 na PS pak na KRK tam jsem mel na Mazu za instruktora Zdenka Britsmana pak k bojovakum k cervenejm ppr Dlabaja tam jsem byl řidič obsluha c.7 takže z /krakenem/jsem něco najezdil

Re: zdenek instruktor krk

(Hynek/ Lt.Ernest_Goodbody, 4. 4. 2015 2:12)

Zdenek Britzman, bylo mé číslo fajn kluk z Brna, pamatuji si ho dobře rukovali jsme spolu do hranic na PŠ a on tam pak zůstal jako instruktor.Když jsem měl cestu do Brna stavoval jsem se za nim, ale bohužel jsme se minuli.

Maz

(Lt.Ernest_Goodbody, 4. 4. 2015 1:42)

Ahoj, jezdil jsem s tímhle v letech 88 -90 Hranice na moravě, Rokycany, Jince. Co si pamatuji tech. data takový motor 525 HP , náplň motorového oleje 80 litrů, misto spojky hydromněnič, jeho náplň 105 l othp3, kapacita nádrží 2 X 350l + 1 X záložní 180l. Startování stlačením vzduchem nebo elektrickým startérem. Celkem bych se s tim ještě jednou v živote svezl, ale to už asi nevyjde

Maz

(Lt.Ernest_Goodbody, 4. 4. 2015 1:41)

Ahoj, jezdil jsem s tímhle v letech 88 -90 Hranice na moravě, Rokycany, Jince. Co si pamatuji tech. data takový motor 525 HP , náplň motorového oleje 80 litrů, misto spojky hydromněnič, jeho náplň 105 l othp3, kapacita nádrží 2 X 350l + 1 X záložní 180l. Startování stlačením vzduchem nebo elektrickým startérem. Celkem bych se s tim ještě jednou v živote svezl, ale to už asi nevyjde

Sloužil sem v Rokycanech 1977-1979

(Rosák Miloš, 12. 3. 2015 13:57)

Chtěl bych se sejít se spolubojovníky. Jinak MAZ 543 i s raketou SCUD je umístěn v muzeu vojenské techniky v Lešanech. milda.rosak@seznam.cz

starší řidič

(petr, 26. 12. 2014 22:57)

já s ním jezdil a je to zatím nejlepší auto co znám s velikou silou, jen to cvičení kolem toho bylo za trest

maz

(Ray, 4. 11. 2014 22:14)

Ahoj chlapi já narukoval na podzim roku 1987 do Hranic na Moravě od začátku jako bsluha č.4. a tou do civilu zůstal,po pšce sem byl převelen do Rokycan a tam to do civilu dotáhl...řidič našeho "čangru" jak jsme tento stroj slangově nazývali mi to párkrát půjčil,úžasný zážitek mít pod rukama to stádo koní co poskytoval motor z T-64...měli sme jich tam tenkrát 8 aktivních,jeden podvozek a netuším co bylo v NZ...bylo to tenkrát auto co budilo docela pozdvižení,lidi i přes veškerá utajení věděli co maj v kasarnách kde po republice za stroje..rád pokecám s někým kdo sloužil u tohoto tenkrát výkřiku techniky...raymann.black@gmail.com

mládí s MAZ

(Jan, 3. 7. 2010 15:31)

S tímto kolosem jsem vojančil v Hranicích na Moravě celé 2 roky. Od KŘK až do civilu. Na některém komentáři jsem se dočetl, že jich tam bylo kvantum, což není pravda. Těchto bojových OZ tam sloužilo 8 ks + 2 bez výzbroje v KŘK. V republice pak byly ještě 2 další Vú a to v Jincích a v Rokycanech. Sloužil jsem jako obsluha č 7 a současně jako řidič tohoto OZ-tu. Absolvoval jsem s ním i ostré střelby v Kapustin Jaru, to je v Kazachstanu a SSSR, tam je poušť a voj. arm. raketová střelnice. Mám z té doby mnoho vzpomínek, dokonce i deník, i mnoho kamarádů s nimiž jsem i v kontaktu. Kdyby někdo věděl kde by se MAZ dal sehnat a zachránit, rád bych pomohl. Je to úžasný stroj. Když jsme se přesouvali opravdu z něj šel okolo strach a respekt a jeho technické možnosti jsou a byly rovněž unikátní. Když by mněl někdo zájem připojuji svúj email. brothanek@centrum.cz