Jdi na obsah Jdi na menu

 


Pontonová mostová souprava PMS

Pod pojmem ,,pontónová Tatra" si převážná většina vybaví typ PMS na podvozku starého dříče Tatra T 813 8x8 . Na prezentacích AČR se ale již objevuje jeho nástupce z roku cca 1988 na podvozku Tatra 815. Na fotkách níže jsou již novější systémy :  říční díl s automobilem T 815 (hmotnost 23 420 kg ) a také pobřežní díl s T 815 (hmotnost 23 900 kg) .Do kompletní soupravy patří ještě T 815 s pokládkou 80 ks vozovkových desek (hmotnost 26 300 kg) - ale ten jsem bohužel nikde neviděl s foťákem.

Podvozek T 815 má odchylky od základu :

- kabina je dvoudveřák ,sklopná ,s postranně odpruženými dvěmi sedačkami a uprostřed 2-stná lavice. Vzadu je pevný lůžko.

- jiné jsou držáky zpětných zrcátek

- tlumič výfuku je za kabinou směrem nahoru

- zadní závěs je na přívěsy 65 t (to se hodí)

- palivové nádrže jsou za kabinou na plošině nástavby s manipulačním můstkem

- napravo vozidla ,mezi 2-3 nápravou jsou skříně pro zál.díly

Celá pontónová souprava měla tyto části :

- 32 říčních dílu

- 4 pobřežní díly

- 4 sestavy pokládky vozovkových desek

- 2 auta nářadí,dílů a výstroje

- 12 vlečných a postrkových člunů ,které ale táhli vozovkáři.

V případě konfliktu to bylo vymyšleno ,že tyto speciální soupravy posilovali mobilizovaný civilní nákladní vozy Tatra 148 ,Tatra 815,Liaz 100-110 valník na které se namontoval jednoduchý rám a pak se dalo  na to naložit pontón. Natahovalo se navijákem nějakého jiného voj.vozidla nebo tahem jiného vozu .Musela to být teda sranda...

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

:-)

(Pitrs, 7. 2. 2010 17:39)

:-) tak to je slavnej pontonovej most..!Parádní vynález!Vojnu jsem kroutil v Kostelci nad Labem a tohle byl chléb náš vezdejší. :-)) Teda pontoňáků.Byl jsem u GSPéček jalo lapiduch a měl jsem teda dost času sledovat dění.Když to kluci uměli(mazáci)-koncert..Tatry najely dle nákresu k vodě(spíš zadní nápravou do vody),obsluha zatáhla za páku a ponton sjel z rámu na vodu.Po sjetí se tahem za ukotvené lanko na autě samovolně rozevřel a pontoňáci si ho převzali a zajistili rozložení.Poté k pontonu najel člun,ukotvil si ho před sebou a dotlačil na místo u budovaného mostu.Díl,tak jak je vidět na fotech je vlastně složen příčně(pro lepší představivost).Ženistům zdar!
Ten člun na fotkách je novější typ.Za nás byly tlačné s motorem z tatry 111.Snad tu někde bude na fotkách.Taže ženistům zdar.

Re: :-)

(Sviťa, 26. 11. 2018 19:42)

přesně, taky jsem sloužila v Kostelci a bylo to super, když to klukům odsejpalo

Tatra 813

(Stano, 30. 7. 2010 16:25)

V roku 1985 som bol v Střelských Hočticích v křk na ních na 2 mesiace ťahali sme za nimi aj člny ale aký to bol typ si už nespomenem sa mi zdá že tam bol motor z tary 111.

:-)

(Pitrs, 16. 2. 2010 19:04)

Tak jsem ten člun našel.. :-)) byl to MO 111P.Člun se skládal z celokovového ocelového trupu, pohonného, kormidelního a kotevního zařízení, vlečného a postrkového zařízení, elektrického rozvodu a osvětlení. Výbava člunu zahrnovala dále čerpadlo k čerpání stokové vody, plaveckou výstroj, nástroje, nářadí a náhradní díly.Člun byl určen pro vlek a postrk pontonových soulodí a jiných nesamohybných plovoucích břemen a dále k jízdám sólo a jako pracovní člun k zabezpečení činnosti vojsk na vodních překážkách. Člun byl převážen na podvozku MP-5 za tažným vozidlem (zpravidla T 813, T 815).