Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sněhová fréza D-470

Aktuální téma v těchto zimních dnech - ruská sněhová fréza D-470 na upraveném podvozku nákladního vozu ZIL-157 . Tento stroj který byl ve výzbroji ČSLA ,se teď mihnul párkrát v TV zpravodajství z výzbroje silničářů . Jelikož je to  technicky docela zajímavý řešení  a informací je pomálu ,pokusím se ho trochu popsat - bohužel fotky z reálu nemám .

Sněhová fréza D-470 byla určena k odstranění sněhu na letištích a všech druhů silnic - podvozek si zachoval všechny možnosti jízdy v terénu - tři hnací nápravy,regulace tlaku vzduchu v pneu . Nicméně světlost podvozku 210 mm  je limitována spodkem nástavby vpředu. Maximální vrstva odklízeného sněhu je 1,2m a ten je možno sněhometem odhodit do 24 m při šířce 2,52 m.

Konstruktéři vymysleli umístění motoru vzadní části podvozku z důvodu velikosti - vznětový V6 motor U-2D6 o výkonu 150k a objemu 19 076cm3 má hmotnost 1500kg a dopředu by se nevešel . V téhle kombinaci s rámem vpředu je fréza vcelku vyvážená.Co se mi líbí jako jednoduché řešení je ohřívání motoru v mrazech před startem .Olejová nádrž motoru , umístěna vpravo vzadu , má dvojitý plášť . Prostor mezi vnějším a vnitřním plášťem olejové nádrže se při nahřívání plní 65l vody . Do nádrže ustí nahřívací trubka s ohřívačem , který ohřeje vodu v plášti a potom voda ohřeje olej v nádrži . Z pláště se vypustí 40-50l ohřáté vody a nalévá se do bloku motoru , až se blok motoru zahřeje. No v praxi to může být docela sranda při -10°C .

Vpředu umístěné  pracovní zařízení má v rámu nad sebou dva šneky o průměru 450mm.Za nimi je uložen sněhomet s nátáčecím pláštěm , na kterém je umístěna výmetná trouba. Spouštění , natáčení toho všeho  je hydraulické.

Celá sněhová fréza D-470 má pohotovostní hmotnost 8 820kg a délka,šířka,výška je 8000 / 2 570 / 2 530 mm. Do ČSLA to bylo zavedeno cca v roce 1976.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

fréza

(Roman, 10. 5. 2011 18:10)

Měli jsme 1 ks na útvaru a za 2 roky jsem ho viděl vyjet jen 1x - ne že by nebyl sníh, ale dělalo to hrozný kravál a hlavně to žralo i trávu okolo cesty.Náčelník autoparku nám říkal že ho vyjde levněji nechat odklízet celou noc 2 UNC,popř.813 s radlicí, než nechat na 2 hodiny vyjet tohoto sice výkoného, ale superžrouta!

Re: fréza

(MAZÁK, 23. 12. 2013 13:45)

KRAVINA, PAK S NÍM JEZDIL NĚJAKÝ NEUMĚTEL CO O TOM NEMĚL ANI PÁRU..............

Re: fréza

(npr.KOUBEK H. POČAPLY, 23. 12. 2013 13:58)

VY ŠAŠCI VÍTE VŮBEC CO JE POD PŘEDNÍ KAPOTOU ? NE MOTOR ALE BENZÍNOVÉ TOPENÍ........

Re: Re: fréza

(R.H, 10. 8. 2014 19:08)

V jakem roce jsi byl v Honích Počaplech.

Re: Re: fréza -npr.Koubek

(Pavel, 31. 12. 2016 20:40)

Pod přední kapotou sněhové frézy D470 byl pouze naftový bufík s nádržkou a hydraulický rozvaděč. Měl jsem ji na starost u silničního praporu na Šumavě a najezdil s ní skoro 500 km. Další kus jsem dovezl z H.Počápel a byl to pěknej šrot. Už před Prahou popraskaly klíňáky a 20 km před cílem se mi vysypal přední čep řízení.

Re: Re: fréza -npr.Koubek

(Pavel, 31. 12. 2016 20:40)

Pod přední kapotou sněhové frézy D470 byl pouze naftový bufík s nádržkou a hydraulický rozvaděč. Měl jsem ji na starost u silničního praporu na Šumavě a najezdil s ní skoro 500 km. Další kus jsem dovezl z H.Počápel a byl to pěknej šrot. Už před Prahou popraskaly klíňáky a 20 km před cílem se mi vysypal přední čep řízení.

freza

(ptak, 9. 6. 2015 22:08)

Byl jsem na vojne ve Kbelich jako zimni udrzba letiste. Parkrat jsem ji videl v akci a je to fakt hukot

Re: freza

(Zdeněk, 11. 9. 2015 23:44)

Jezdil jsem s ní na vojně 84-86 na letišti Líně u Plzně. Nemá to motor V-6, ale R-6. Polovina tankového motoru. Pod přední kapotou je opravdu jen topení do kabiny. Existuje i verze osazená kompletním tankovým motorem V-12, ale ta byla na podvozku vozidla Ural a koncepce byla jiná. Pro pojezd sloužil benzínový V-8 umístěný klasicky pod kapotou a tankový motor sloužil výhradně pro potřebu frézy. Ten systém ohřevu motoru se asi taky různil. Zřejmě podle roku výroby. V mém případě to byl ohřev oleje horkým vzduchem z horkovzdušného naftového topení. Rok výroby si bohužel nepamatuji.

Jezdí!

(Dan, 11. 1. 2011 20:44)

Tak tenhle "stroj" jsem teď dvakrát potkal v Chomutově...poprvé jsem nevěřil vlastním očím. :-)

Re: Jezdí!

(Koželák, 18. 3. 2013 22:12)

Tenhle stroj pořád jezdí na Luční boudě v Krkonoších.

Re: Jezdí!

(npr. BULIČKA H. POČAPLY, 23. 12. 2013 13:52)

A CO NA TOM JE TAK DIVNÝHO........TYS TOHO JEŠTĚ NEVIDĚL....

ZIL 131 D470

(Jindra, 17. 6. 2011 8:40)

Vynikající pracant s malou spotřebou 15litrů na 1 hodinu. Kdo nevěří ať běží na www.dota.cz

Re: ZIL 131 D470

(npr.KULT HORNÍ POČAPLY, 23. 12. 2013 13:49)

PŘESNĚ TAK, TI MIGRIFIČI CO TADY PÍŠOU BLBOSTI KOLIK TO ŽERE ANI NEVÍ JAKÝ TO MÁ A KDE TO MÁ MOTOR..........

Je to tank

(Mira Slováček, 14. 5. 2013 14:51)

Jako voják jsem s ní jezdil v letech 76-78v Košicích na letišti.Udržet jí na cestě byla legrace,neměla servo a ať proti mě jel jaký koli naklaďák raději by sjel do příkopu než se políbit s tou obrovskou nastavbou vpředu.Je to pracant.

Re: Je to tank

(VOLODˇA, 23. 12. 2013 13:41)

SYNEČKU TYS JEŠTĚ OBROVSKOU NÁSTAVBU NEVIDĚL..........

MOTOR

(CHAČATURJAN, 23. 12. 2013 13:38)

JÁ JICH VIDĚL I S NIMA JEZDIL NĚKOLIK , ALE ŽÁDNÁ NEMĚLA BENZ. MOTOR ALE 6TI VÁLEC NAFTU , POLOVINA Z TANKU........

Snezna freza

(Kostka Ivan , 14. 10. 2011 18:06)

Na utvare mame dva taketo stroje Je to ozajstny zrut paliva ale na letisku ked su zaveje nema konkurenciu . Mam zopar foto takze ich mozem zaslat ked sa niekto ozve. SkyNets@azet.sk