Jdi na obsah Jdi na menu

 


Lehký kolový obojživelný obrněný transportér OT-65

Další auto ,které bych zde chtěl popsat je lehký kolový obrněný transportér OT-65 v různých variantách. Skoro každý ho podle názvu zná ,dosti často bývá zaměňován za ruský  BRDM,ale když se začnete o něj zajímat podrobněji tak zjistíte ,že kde nic tu nic....Označení OT-65 je z dob ČSLA a jinak je to výrobek z Maďarska s označením FUG (zvaná Fugina).Technické označení od výrobce je D-442.

Existovalo více obměn a rozeznat je vizuálně od sebe není vždy lehké.V podstatě technicky se od sebe moc neliší .Speciální zařízení ,jako je například vytyčovací praporky na OT-65CH ,věžička na OT-65A,držák teleskopu na OT-65DPP a také antény na OT-65VP jsou asi ty nejviditelnější.

Variánty které jsou mi známy :

1)  průzkumné vozidlo základní OT-65,modernizované OT-65M,OT-65R a s věžičkou OT-65A ve které je kulomet 7,62 mm a protitanková zbraň.Osádka 4 osoby jsou převážně průzkumníci.

2) chemický průzkum OT-65CH s vytyčovacími praporky a uvnitř s měřáky.

3) pohyblivá dělostřelecká pozorovatelna OT-65DPP. Osádka 5 osob .Uvnitř je hlavně dálkoměr,periskopický dalekohled,vysílačky a pancéřovka RPG-7 .

4) velitelský vůz OT-65VP pro velitele průzkumné skupiny.Osádka 4 osoby.Na pohled se VP liší od základu jen dalším antenním držákem a upraveným periskopem velitele,který může mýt infraperiskop.Vysílačky napájí samostatný zdroj dobíjený přídavným dynamem ,poháněným od klikovky motoru.

OT-65 je  vozidlo určené především pro průzkumné jednotky,s možností plavat přes vodu bez přípravy s konfigurací 4x4 nicméně má pod břichem vysouvatelné poháněné pomocné kolečka pro přejezd zákopů a zlomů kopců.Před vjezdem do bahna se mohou podhustit pneumatiky centrálním huštěním. Oproti BRDM2 je taky u OT-65M možnost vytvořit přetlak vzduchu v rozvodovkách ,přídavné převodovce a brzdových bubnech při plavbě nebo brodění.Je to stejné jako u OT-64 SKOT a T-813.

Motor je maďarský dieselový čtyřválec CZEPEL D-414,44 o výkonu 100k  s nádržemi ve voze 2 x 75 l.Krouťák je 342Nm což není zrovna moc pro vůz s pohotovostní hmotností 6 300kg.Převodovka je pětistupňová vpřed a jeden vzad - Csepel 450.44.

Konstrukčně auto je podobné jako následník BRDM2 ale nepasuje mezi nimi vůbec nic.Snad jen  pneu 13x18 u OT-65M.Zajímavé je použití vijáku při zapadnutí - obsluha tohodle je v reálu dost zajímavá v mrazu,sněhu nebo dešti ,když se něco přehlídne řidičem (zkusím to podrobněji popsat samostatně) . Zlatý naviják..Taky je OT-65 vybaveno nouzovým východem za sedačkou velitele vozu - nikde jinde to již nebylo použito.Další věc je nezávislé uchycení předních kol na dvojramenných závěsech .Tohle pak utěsnit proti vodě do korby...

Ješte je dobré vědět ,co je jiné u OT-65M od základního typu:

1) větší nádrže 2 x 92 l nafty  a mají na přístrojovce palivoměr

2) velikost pneu 13x18 BARUM Taktik oproti 12x18

3) jiná sbíhavost předních kol

4) řízení je strojní vzduchové i u OT-65R . OT-65 má jen mechanické.

5) dofuky do rozvodovek,přídavky a brz.bubnů - také jsou  u OT-65R

6) brzdy jsou dvouokruhové

7) pohotovostní hmotnost vozu bez osádky 6 550 kg

Tohle je asi to nejdůležitejší - zbývají drobnosti např.dvojitý tlakoměr na palubovce a jiné...

V ČSLA jich bylo zavedeno poměrně dost ,ale jelikož byly hlavně u průzkumu ,tak se domnívám ,že následníků BRDM2 v  průzkumných variántách s kulometem 14,7mm ve věžičce (na to se Vás hodně dotazuje)  nebylo třeba zavádět vůbec. Až různé speciality pro chemiky.

-

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

OT-65VP fotky

(Adamicz, 6. 9. 2007 2:07)

Pořád je scháňka po fotkách tohodle kousku? Konkrétně by to byl OT-65VP. Fotky sou z letošních Bahen, Předek, zadek, bok, i z úhlu :-)

adamicz@email.cz

Re: OT-65VP fotky

(Lukas860, 25. 6. 2017 21:42)

Jednu fugu vlastnime a mam pocit ze je to zrovna verze VP.

Bývalí šofér na FUGINE

(Roto, 16. 11. 2015 15:09)

Náhodou som otvoril túto stránku,a vrátili sa mi spomienky z roku 1970.Slúžil som v Bore u Tachova vo Vysočanoch a naFugine som jazdil.Bol v tom Csepel motor,chodilo to celkom v pohode,náhon na všetky kolá,redukcia,štiry pomocné kolá na prekonávanie jám alebo priekop.Samozrejmostou bolo plávanie, dvojkou na plné gule.Plávali sme na vodnej nádrži Myslejovice a na Labe v Melníku.Fugine a FUGISTOM zdar.

Re: Bývalí šofér na FUGINE

(Karel B.Sokolov, 22. 1. 2017 14:49)

Take jsem jezdil s OT 65ch. Stribro 1966 az 1968.Problem s vymenikem tepla stale praskal. Brzdy nesli seridit.

Re: Bývalí šofér na FUGINE

(Karel B.Sokolov, 22. 1. 2017 14:54)

Take jsem jezdil s OT 65ch. Stribro 1966 az 1968.Problem s vymenikem tepla stale praskal. Brzdy nesli seridit.

OH!?

(fugee, 12. 9. 2008 19:03)

hm, bola velka prdel to ukocirovat...
kto zhanate fuginu skuste vimperk

Re: OH!?

(Petr K., 29. 12. 2015 11:08)

ahoj a nevíš za kolik je tam prodávají nebo mi prosím pošli odkaz na email p.kolba@seznam.cz děkuji za informace

Pro Adamicze

(Jiří Cimbálník, 6. 9. 2007 8:36)

S majiteli OT-65VP č.865 a č.280 jsem v kontaktu .Jak bude čas ,nafotíme je v akci. Viděl jste někde verzi OT-65CH nebo s věžičkou A ??