Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bojové vozidlo pěchoty BVP-1

Bojové vozidlo pěchoty BVP v různých verzích je další typ vozu,o kterém na internetových stránkách moc detailních informací není a rád bych zde popsal detaily ,které mne na BVP zaujali a přidám foto s popisy.Samozřejmě velkou inspirací je OT-90 u kamaráda Ládi a dalších přátel .Měl jsem možnost i si řízení BVP-1 vyzkoušet.

Začnu základní verzí. BVP-1 je lehké ( 13t + 2%) ,pancéřované vozidlo s velmi dobrými schopnostmy v terénu i na silnici a původní účel zněl přeprava pěchoty k čáře útoku a spolupráce s útočícímy tanky za útoku. Použití v útoku na místo silněji pancéřovaných tanků by asi pro BVP nedopadlo nejlépe díky slabému panceřování.Původ je vidět v SSSR - koncepce jednoduché konstrukce,max. snadného servisu v poli a hlavně nízká silueta vozu spolu s velkým počtem zbraňových systémú v jednom voze.

BVP-1 je vyzbrojeno hladkostěnným kanónem 2A28 ráže 73 mmpro reaktivní střelu PG-15V (zásoba 40ks) , spřaženým lehkým tankovým kulometem PKT ráže 7,62mm (2000ks nábojů) a odpalovacím zařízením protitankových řízených střel PTŘS 9M14M s dosahem cca 3000m.V zadní části korby může roj vést palbu ze samopalů a kulometů speciálními střílnami.S mířením za jízdy to nebude jednoduché a hlavní výzbroj také nemá stabilizátor roviny.Nevýhodou této verze je mrtvý úhel pro kanón ve směru velitele vozu kde překáží infrasvětlomet.

Prostor roje je v zadní části BVP pro osm osob sedících po čtyřech na každé straně.Jízda v terénu je na pozici řidiče i velitele vozu a za ním střelce ve věži relativně pohodlná ,avšak vzadu je vše jinak .Je třeba při jízdě vzadu při zavřených poklopech roje si pořádně rozpažit a roztáhnout nohy kam to jde a mít helmu.Potom už jen se držet ,držet a doufat ,že to brzy dobře skončí.Nemluvě o tom držet v ruce zbraň a munici.Osmikolový OT-64 SKOT je proti tomu v terénu luxusní taxík.Jednu akci jsem absolvoval na pozici střelce ve věži a ten rachot motoru,výbuchy a řev všech přítomných na palubě přehlušil i zapnutý interkom v kukle.

BVP nemá topení takové jak si každý přestaví ,pouze ve filtračním zařízení proti zbraním ZHN je možnost ohřát proudící vzduch.Také u zadních dveří je takový malý radiátorek snad z Š1203-odhadem.Zimní teploty pod 0st. nemají chybu a hlavní zdroj tepla jsou spolubojovníci kolem Vás.

Kanón 2A28 ráže 73 mm má mrtvý úhelu mířené palby u infrasvětlometu  velitelského poklopu před věží - následně u další verze BVP-2 se přestěhoval na věž.Současně pozice velitele i poklopem se též přestěhovala do věže.

BVP pro plavbu na vodě nemá lodní šrouby nebo vodomet,ale pohon obstarávají kolejové pásy.Tento systém má svých pár nevýhod (rychlost plavby,síla proudy vody) ale i výhod ,které se ruským knstruktérům zdáli důležitější (výrobní i konstrukční jednoduchost,větší prostor ve vnitřním prostoru korby).Při jízdě v těžkém terénu se musí hlídat ,aby se nepoškodily kryty pásů a žebra v zadní části .Na spoustě foto z cvičení ČSLA jsou vidět útočící BVP-1 bez krytů pásů.Rychlost plavby vpřed je až 7km/h a vzad 2km/h - proud vody v řece nebo moři je max. do 1,2 m/s.Hmotnost užitečného nákladu nesmí překročit 1 100kg při plavbě.Bez dostatečného zatížení má příď BVP při plavbě tendenci se ponořovat.Pro odčerpání vody z korby slouží 1x mechanické odsávací čerpadlo poháněné kuželovým soukolím - 1x přední elektrické odsávací čerpadlo poháněné elektromotorem a 1x zadním elektrickým odsávacím čerpadlem.Všechny mají výkon cca 100L vody za 1min.Vpředu je ještě umístěný vlnolam ovládaný od řidiče.

Podvozek BVP je pásový s hnacími koly umístěnými vpředu s individuálně zavěšenými a odpérovanými pojezdovými koly s napínacím kolem vzadu .Díky lehké konstrukci BVP a dlouhé stykové části pásu s povrchem má malý měrný tlak pásů na terén.Každý pas má 84 článků kloubově spojených  prostřednictvím čepů a spojek.První a šesté pojezdové kolo BVP-1 ,které nejvíce trpí, je opatřeno dvojčinným tlumičem s náplní směsi 50% transformatorového a 50% turbínového oleje.

Motor BVP je typ UTD-20 .Vznětový ,bez turba,čtyřdobý ,vidlicový šestiválec s přímým vstřikem paliva,chlazený kapalinou,objem 15,9 dm3 o výkonu 220kW a točivým momentem 981Nm.Motor váží 665 kg a je umístěn v přední části vizu vpravo.Motor se spojkou ,převodovkou a planety tvoří jeden celek.Osa motoru je rovnoběžná s podélnou osou  vozidla.Motor nesmí trvale pracovat bez zatížení při teplotě nižší než 65 °C a vyšší než 125 °C.Teplota oleje motoru je dost důležitá a má být max.120 °C  a minimálně 55 C .Nejlepší rozmezí je mezi 80 - 100 °C .Špatné je i vypínat motor pokud neklesne teplota chladící kapaliny pod 70 °C.

Hlavní spojka je dvoukotoučová ,suchá,třecí s mechanickým a kapalinovým (vzduchovým ) ovládacím ústrojím.Převodovka je pětistupňová pro jízdu vpřed  a vzad je jeden stupeň.Převodovka má vlastní mazací soustavu.

Palivové nádrže jsou v BVP tři - hlavní 352 l a v levých a pravý zadních dveřích  2 x 55 l. Při současných cenách nafty je to pro fandu docela drahý koníček. K tomu lze připočítat palivo tahače ,který na návěsu Vám Vašeho miláčka dopraví na místo srazu voj.techniky...Normovaná spotřeba nafty je 145 l v létě a 170 l v zimě.Plavba je vcelku ekonomická a to za 55 l na hodinu :-)

Na věži BVP-1 je jeden otvor pro poklop střelce - operátora a kolem něho 4 x periskop TNPO-170.Další otvor je nabíjení PTŘS.Filtrační a ventilační přístroj ( FVZ) s pohlcovačem FPT-200m odstraňuje následky ZHN.Je možné přihřívat vzduch v prostoru roje.Bohužel nikdo koho jsem se ptal a jezdil s BVP , tak mi to nepotvrdil nebo si to nepamatuje.

Ve voze je také aut. zařízení GO-27 pro zjišťování ZHN.Při zjištění ZHN začne přístroj blikat a pípat do interkomu.BVP-1 má pro spojení radiostanici R-123M a vnitřní interkom R-124.Může se spojit až pět účastníků.

Zadýmovací zařízení vytváří maskující dýmovou clonu tak,že do rozehřáté sběrné výfukové trouby  a proudu výfukových plynů se vstřikuje nafta ,dodávaná zubovým čerpadlem.

BVP má několik technických řešení které mne zaujali a tady popíšu.:

Při natočení volantu do prvé polohy zatáčí vozidlo o poloměru 7,1 m.Zatáčení s volantem v druhé poloze se při rychlé jízdě pásy svléknou velmi rychle.Ve sněhu ,bahně se zatáčí po částech  - po každém zatočení se popojede nejméně o polovinu délky BVP.Při řazení v převodovce by se neměl vynechávat některý rychlostní stupeň - BVP začne ihned si brzdit motorem a pak může něco rupnout...Redukce  - přesunutím páky řazení redukce dolů,zařadím převod na obou směrových ústrojích ,stejně jako natočením volantu do prvé polohy. Při tom dochází k prokluzu lamel a většímu opotřebení.Proto redukce jen na chvíli!

Při jízdě se výhýbat kolejím po tancích -BVP-1 má menší světlou výšku než tank.Max.rychlost je 65km/h - víc nepustí palivové čerpadlo.

BVP-1 bylo vyrobeno 17 295 ks a v ČSLA nebo AČR jich nebylo více než 2000 ks takže zbývající počet vozidel vyrobených u nás bojuje po celým světě......