Jdi na obsah Jdi na menu

 


Obojživelný pásový transportér PTS

Tohle vozidlo PTS je vcelku dost povedený prostředek ,který ač už není nejmladší a ve výzbroji již ČSLA měl být nahrazen,tak odvádí i v součastnosti u AČR potřebnou práci a náhrada určitě není na obzoru.Při záplavách v ČR byl dost často k vidění na veřejnosti,při dětských dnech je to vděčný vůz na přepravu spousty cestujících -72 osob v plné výzbroji,a v poslední době pomáhá v zimě když zamrzají řeky a je třeba uvolnit tok od ledových ker.

Jinak je to obojživelné pásové vozidlo k přepravě OT,výsadku osob, automobilů,kolových nebo pásových tahačů a dělostřelectva při násilném přechodu vodní překážky.Celková hmotnost je 17t a osádku tvoří 2 osoby. Na vodě to uveze 10t a na přesunu po souši v mírném terénu 5 t.Na jedné staré fotce jsem viděl ,že PTS plaval s naloženou PLdvK Ještěrkou s hmot. 10 t a to asi bylo maximum. Vůz je va tvaru vany a při přejezdu terénních vln je to nahoru ,dolu takže žádná velká rychlost .Když to uvázne v terénu tak si může pomoci při vyprošťování jednobubnovým,reverzačním navijákem se šnekovým reduktorem a brzdou o síle 5 000kg .PTS pohání čtyřdobý ,naftový dvanáctiválec V-2/54 o objemu 38,8 l / 350k s přímým vstřikem paliva a chlazený kapalinou.Motor váží 960 kg.Max.rychlost bez zátěže je 42 km/h a na vodě 11,5 km/h.Na vodě PTS ženou vpřed dvě  svařovaný třílopatkový pravotočivý vrtule o průměru 650 mm a směr udávají dvě kormidla s náhonem od volantu.Tento pohon je dost silný na to aby PTS asistoval u záchranných akcí  při hlubokém brodění tanků,plaveb OT a BVP. Je asi nejlepší na tahání porouchaných vozidel na vodní hladině.

Viděl jsem jednou i docela zajímavou úpravu pro převoz 12 raněných na nosítkách vzadu na korbě ,která se dala přikrýt plachtovou nástávbou.Při násilném překročení vodní překážky asi nebude o zraněné nouze...Po rychlejší jizdě po poli by to asi byla poslední jízda raněných.

Fotky v galerii jsou z aktuálního cvičení záchranářů AČR a jsou super.Kolegům moc děkuji.

Jedna zajímavost je název - ve starších předpisech ČSLA a z výrobního závodu 1977 je uváděn název jen PTS. V novější době se používá PTS-10 ale asi to bude nepřesné pro potřeby AČR.