Jdi na obsah Jdi na menu

 


Polopásový obrněný transportér OT-810

Další typ který bych chtěl zde popsat je obrněné polopásové vozidlo čs. výroby OT-810 ,určené pro boj a dopravu družstva maximálně o 12 osobách (i s řidičem) s výstrojí a výzbrojí.Existovalo více verzí : základní pro převoz pěchoty,velitelská ,spojovací např.R2 / R3 , sanitní a vzhledově atraktivní OT-810D s protitankovým bezzákluzovým kanónem vz.59 ráže 82 mm s 30 ks náboji.

Po válce tady zbylo hodně techniky po Wehrmachtu a jelikož co se osvědčilo ,tak se přizpůsobilo na novou službu v ČSLA.Osobně jsem viděl OT-810 uskladněné na Slovensku v roce 1991.

Proběhla výměna původního benzínového motoru Maybach HL-42 Tukrm za dieselový čs.výroby Tatra 928-3 s přímým vstřikem paliva a chlazený vzduchem o výkonu 88,3 kW při 2000 ot/min.Krouťák to mělo 490,3 Nm a maximální rychlost byla 60 km/h.V terénu si to vzalo cca 60 l nafty na 100 km a 0,5 litru oleje.Nádrž paliva má objem 153 l a pomocná 85 l.

Pár TTD pro představu :

  • celková hmotnost plně naloženého OT ………….9 000 kg
  • maximální hmotnost přívěsu …………………….3 000 kg
  • náklad ve vozidle ………………………………...1 400 kg
  • délka / výška / šířka ………………5 710 / 1 880 / 2 190 mm
  • světlá výška podvozku …………………………… 320 mm
  • brodivost vodou ………………………………….. 0,7 m
  • šířka pásů ………………………………………….296 mm

Elektrika ve voze pracuje s 24 V a základní radiostanice byl typ R-113.

Výzbroj základního typu byl 1 x universální kulomet vz.52 nebo vz.59 ráže 7,62 mm na střeše korby v lafetě.

Často se poválečné OT-810 v rukou soukromníků předělávají na válečné stoje Wehrmacht a SS . Z toho důvodu je OT-810 velmi atraktivní i pro sběratele v cizině a tomu odpovídá cena ,kterou v ČR již málokdo zaplatí….

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

OT 810

(Peter, 23. 3. 2014 20:39)

Dobry den
potrebujem radu mam OT 810 a nefunguje mi dvojity kvapalinovy valec smerovych brzd . bolo to v dezolatnom stave. chybali gumicky , je to precistene kvapalina nova, gumicky nove a nechce nam ani za svet kvapalina ist do toho. Budem rad ked mi cim skor poradite. Pripadne sa budem revanzovat . s pozdravom Peter moj mail phellere@gmail.com

HAKL u VU 5963

(HATY, 16. 10. 2011 18:07)

Sloužil jsem v Lešanech 1983-1985 a měly jsme tam dva tyto stroje.Jeden
provozka a druhý jako uloženka.

Mali sme r.1973/74

(Dušan, 18. 1. 2007 0:25)

Mal ho u nás vel.praporu okrem svojho tanku.
V tankových kolajách sa to stále zvalilo na bok.
On osobne nadával na transportér, lebo všade to
bolo rozryté od tankov a dostať sa na štáb s tým
bol problém.Vodič do priestov sústredenia chodil
svojími cestami lebo v našej kolone po mokrom sa proste
nechytal. V tedy to bola sranda. Ale aj tak najkrajšie boli SU-100 (Kačena)vedla nás.