Jdi na obsah Jdi na menu

 


Velitelské stanoviště 1V12

Zajímavé vozidlo ,které má velmi dobré terénní schopnosti,velkou přepravní kapacitu a v neposlední řadě je to unikát z bývalé ČSLA.Velitelské stanoviště 1V12 na podvozku povedeného pásového transportéru MT-LB vyráběného v Bulharsku. Existovalo i více speciálních nástaveb ,např.pro REB a to R-330.Kolega v práci byl po dobu ZVS právě v osádce R-330.

1V12 bylo často vidět na cvičeních v čele kolon houfnic 2S1 nebo ShKH Dana. Seděl v tom velitel cvičící jednotky a vydával příkazy bateriím na základě info od např. SNAR 10 ,zvukoměrných souprav nebo dělostřelecké průzkumné hlídky.

Korba 1V12 je rozdělena přepážkami a plechy podlahy na převodový prostor,řidiče,motorový prostor pro dieselový V8 - JAMZ-238H s přeplňováním turbodmýchadlem o výkonu 221 kW,a prostor pro osádku . Hmotnost vozu je 11 500 kg s kovanými články pásů.Lité články s běžnými čepy se používají u MT-LB a 2S1 jen někdy.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

souprava 1V12 a souprava 1 V16.

(Vojtěch Čermák, 11. 11. 2012 21:04)

U těchto strojů jsem sloužil v roce 1985 a více,kdy byly dány do používání v ČSLA mezi prvními.
Souprava 1V12 byla určena hlavně pro velitelská stanoviště velitelů baterií,oddílů a štábu odd.,baterií a ND tankových a vševojskových pluků v armádě ČSLA.Byly určeny pro plánování a řízení palby dělostřelectva a v součinnosti se zvukoměrnými a radiolokačními jednotkami(četami),včetně spolupráce při řízení palby pomocí vrtulníku(RDST R 108).Souprava měla možnost psaní latinou,nebo azbukou,mohla přenášet informace z mapy či oleát,včetně tabulek palby a vedení spotřeby.V ČSLA se u pluku(oddílu) nacházela souprava 1V12 v podobě vozidel 1V12,1V13,1V14,1V16.Osádku tvořil řidič,velitel vozu-zpravidla vel.spoj.čety,v zadní části 2 radisti a velitel dělostřelecké jednotky.
Souprava velitelských vozidiel 1V12 jsou určená k řízení samohybného dělostřeleckého oddílu a k plnění nepřetržité a součinnosti s motostřeleckými a tankovými jednotkami v různých druzích boje, a to i v podmínkách použití ZHN.

Umožňuje řešit :

- průzkum a určovaní souřadnic cílů,
- určování prvků střelby,
- řízení a oprava palby,
- udržování stálého spojení s nadřízeným velitelem ( štábem útvaru,oddílu), s podřízenou děl. jednotkou a velitelem motostřeleckých ( tankových) jednotek
- topograficko-geodetické připojení palebných postavení a pozorovatelen,
- radiační a chemický průzkum stanoviště,
- řízení pochodu v proudu,
- meření povětrnostních prvků pro ÚP pomocí DMK 1.

Súprava 1V12 sa skladá z :

- vozidla velitele oddílu 1V15 (VVO),

- velitelsko štábního velitelství oddílu(NŠO a NPzO) 1V16 (VŠVO),

- třech vozidel velitelů baterií 1V14 (VVB),

- třech vozidel SDB(starší důst.baterií) 1V13 (VVSDB).

1V12

(Karol Antalík, 5. 1. 2009 16:15)

Dovolil by som si len malé upresnenie.
1V12 "Mašina" je komplex riadenia paľby samohybného delostrelectva(v tomto prípade pásového), čo v ČSĽA predstavovalo 122 mm ShKH 2S1 "Gvozdika".

Jeden delostrelecký oddiel (DO) s tromi delostreleckými batériami (DB) bol vybavený celkom 8 (ôsmimi) vozidlami na podvozku MTLBu takto :
- 1 vozidlo 1V15 ako stanovište veliteľa DO
- 1 vozidlo 1V16 ako stanovište náčelníka štábu DO
- 3 vozidlá 1V14 ako stanovištia veliteľov DB
- 3 vozidlá 1V13 ako stanovištia starších dôstojníkov DB

Každé vozidlo bolo pre plnenie úloh na svojom stupni velenia vybavené špeciálnymi prostriedkami.
Viac info na adrese : karol.antalik@orangemail.sk