Jdi na obsah Jdi na menu

 


Velitelské stanoviště OT-62/R3MT

Další pásák ,který mam rád a který mně svými jízdnými výkony vždy potěší je OT-62 TOPAS a na níže uvedených fotkách je vidět zbytek z velitelského stanoviště OT-62 / R3MT .Tento kousek ještě jezdit jistě bude ale výstroj a příslušenství se budou shánět velmi obtížně...

OT-62/R3MT bylo určeno jako pojízdné obrněné stanoviště velitele tankových útvarů.Díky svým jízdním vlastnostem v těžkém terénu mohlo držet krok s tanky v útoku a velitel mohl vydávat rozkazy podle toho co viděl kolem sebe.Souprava umožňovala vedení utajených hovorů.Vybavení motorového prostoru je stejné jako u základu.V OT-62/R3MT bylo pracoviště velitele se sklápěcím stolem pro práci štábu ,stolek se seadčkou pro velitele vozidla ,velitele,důstojníky .dva radisty a jedna volná sedačka...Lidí až dost v jedný korbě.Prostor pro osádku je zakryt pancéřovým stropem ,ve kterém jsou tři otvory pro osádku,a okno, které se zavírá panc.krytem.Na stropě a stěnách je přilepena tepelná a zvuková izolace.

Na pravé straně bylo :

- radio.st. R-123M

- radio.st. R-130M

- selektivní vyzvánění R-012

- utajovač utajený T-219 (který nikdo neviděl v akci jak byl hlídán)

- M-125 a přepojovače

Na levé straně bylo :

- 2 x radio.st. R-111

- telefoní přepojovač Tú11R

- moderní RF-10 a nabíječka

a další různé přepojovače.

K vytápění R3MT a jeho stanového přístřešku se používalo topné zařízení 6BON3.Je to umístěno s nádrží v rámu levé přední části OT-62.

Co se mi osobně líbí na TOPASU je jeho možnost pohybu pásů proti sobě - rekupace.... výkonu (tak nějak se to nazývalo) s otočením na místě ,,zatáčení OT na místě je možné ,jestliže vozidlo stojí (v převodovce není zařazeno),zatažením jedné směrové páky do první polohy.Pak se jeden pas pohybuje dopředu a druhý dozadu.  Také je příjemný  zvuk přeplňovaného vznětového šestiválce PV-6 ,který je vlastně půlka motoru z T-54.Maximální výkon je 300k a ty se berou z 400l objemných nádrží.Plave to skvěle - 10 km/h a při cvičeních ČSLA  v plavbách OT-62 často plnila funkci vyprošťovacího a záchranného vozu díky právě skvělým vlastnostem.

Z důvodu zájmu návštěvníků uvádím i nějaké pokyny k ovládání vozu konkt. k zatáčení :

- při postavení jedné páky do první polohy TOPAS plynule zatáčí bez ztráty výkonu.Poloměr zatáčky je závislý na velikosti převodového stupně.Čím vyšší kvalt ,tím větší je poloměr zatáčky.

- když na nějaké akci uvidíte TOPAS  jak agresivně zatáčí kolem jednoho zabržděného pásu ,tak to řidič postavil jednu směrovou páku do druhé polohy .Agregáty dostávají zabrat....a to ještě když je jedna směrovka v první poloze a druhá v druhé poloze ,TOPAS zatáčí kolem jednoho pásu sníženou rychlostí .Je to jen do boje :-)))

- když se dají obě směrové páky do druhé polohy ,TOPAS je zabržděný

- při jízdě dozadu se nedá zatáčet postavením směrové páky do první polohy . Při jízdě vzad se zatáčí jen postavením směrové páky do druhé polohy.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Topas

(Jaro, 14. 3. 2008 16:25)

Bol rok 1979-koniec marca, narukoval som na ZVS. Práve TOPAS-OT-62 bol stroj, na ktorom sme sa ja a moji spoluvojaci učili jazdiť na pásovej technike. Verte, keď toto vidím, je mi smutno, zároveň ma svrbia dlane, lebo rád jazdím, aj keď sa živím ako vodič s povolania. TOPAS bol "iný" zver!, kto si to vyskúšal, vie o čom hovorím. Všetci, kto sa venujú opravám a rekonštrukcii tejto techniky si zaslúžia náš obdiv. Pozdravujem a držím palce. Jaro. Ak máte kalendár k prezentácii vojenskej techniky, pošlite prosím na adresu kv@skylan.sk , vďaka!

OT-62

(miro, 30. 5. 2007 16:37)

Pekné je funkčné ? Mi KVH-ČSĽA jeden spojazdňujeme základnú verziu -bigošák.