Jdi na obsah Jdi na menu

 


ICE P V3S

Netradiční zkrátka názvu této kapitoly a plně vystihuje víkendovou akci . Přátelské setkání s technickou vložkou - rozběsnění 7 x vozidel P V3S ráno po mrazivé noci ( -16°C) na provozní stav a jízda v koloně s terénní vložkou u Chomutova . To nemělo chybu .

V těchto mrazivých  podmínkách je ruská technika s benzínovými motory přece jenom ideálnější na provoz ale při správném přístupu ke svěřené technice a politickém uvědomnění řidiče  je i P V3S schopna plnit i s něknerýni omezeními  svěřené úkoly bojové přípravy :-)

Přece jenom pár postřehů z těchto nízkých teplot :

 - při teplotě do -5°C stačí použít zdvojení akumulátorů  z druhého vozu nebo startovacího vozíku APS-55 (který je úplně ideální)

- při teplotě pod -5°C již ke zdvojeným akumulátorům přidáme vstřikovač JIKOV a nebo startovací spray  přímo do sání (START od firmy Wurth)

- pod -15°C je třeba již ohřívat akumulátory a motor samodujnou lampou.Někdo používá hořák s propan butanem  ale mělo by se pouze nahřát ! A navíc se ředí motorový olej neetylizovaným technickým benzínem (klasický Natural jen vyjmečně) . Po 200km se benzín  vypaří zaručeně celý . Cca po 50km při přestávce kontrolovat hladinu oleje po úbytku benzínu..

- poslední varianta je roztahování na tažnou tyčí  druhým vozidlem - zpravidla jasný výsledek ale provedení této kovářské práce je náročně na prostor (kde mohou kroužit dva vozy za sebou ? )  a lidi. Samozřejmě velmi namahavé i pro samotné stroje.

Klesne -li teplota pod + 5°C vždy se nasazuje dečka na kapotu. Motory P V3S       T -912 mají jakousi hranici startovatelnosti -10°C  , pak už je to  zpravidla náročná operace. Při teplotě kolem -15°C začíná tuhnout parafín , který je v naftě , a jeho částečky ucpávají čističe paliva a navíc se přidává sediment bio složky - tímto je to konečný koktejl . A díky vodě v naftě ještě zamzne potrubí a je vymalováno. Ještě drobná věc - po 1 až 2 minutách chodu motoru od nastartování  je možné vyjet na první rychlostní stupeň .

Proto kdo se do tohodle všeho  odváží ve svém volném čase , musí být ,,politicky uvědomnělý" fanda :-)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Moje zkušenosti

(Johoro , 22. 1. 2018 13:22)

Po přečtení vašeho popisu jsem se musel pořádně zasmát, protože na rozdíl od těch, co si hrají na vojáky, jsem byl dva roky hájit západní hranici proti revanšistům ze západu. Měl jsem provozní PV3S a tak hrozné jak to popisujete, to nebylo. Nikdy jsem nemusel použít samodujku kvůli startu. Jedině tak kvůli topení v kabině, když jsem musel čekat několik hodin v zimě na střelnici. Tehdy bylo zcela normální, že bylo mínus 20 až 30 stupňů a víc než 1m sněhu i ve městě. V takových mrazech stačilo odklopit filtr sání a dát motoru přečíst noviny, v krajním případě pumpnout trochu éteru do sání, pumpičkou, která byla pod předním sklem u velitele vozu. Jedině, že měl někdo slabé baterky, tak se propojily kabely s druhým nastartovaným vozidlem. Žádné baterky se nikdy nepředehřívaly a pokud by někdo chtěl předehřát motor, tak na pravé straně motoru se na "šusplechu" odmontuje oválné víko a na lampu se nasadí rozdvojené potrubí, kterým se vhání horký vzduch na válce. Musí se to ale stále hlídat, aby nezačal hořet motor, protože žebrování válců je plné šmíru a mohlo by to zahořet. Proto se taky predehřev nepoužíval. Teď musí mít každý náklaďák hasicí přístroj, ale tehdy to vojenská auta neměla a kdyby hořelo auto plné střeliva, tak by to byl pěkný šrumec.
Tak si nachystejte hasičáky a nahřívejte, srandisti.
Jo a na vojně se v zimě používala nafta NM45 v zimě a v létě NM30. Tak žádný problém se zamrzáním paliva nebyl a nikdy se nemuselo do nafty nic míchat. Do oleje se v zimě nalil 1litr normálního benzínu, to proto, aby se naředil olej kvůli lepšímu startu. Já jsem to ale nikdy nedělal a vždy jsem nastartoval. Do tří a půl minuty jsem musel vyjet za každého počasí jako poplachová spojka.

Start

(Petr marek, 15. 3. 2014 13:14)

Zdravim tak sem si přečetlpostřehy a souhlasím s tím že musí být dobré baterije.Jinak já mám na sve veesce namontovaný žhavič z avie takže to na zimu pomáhá a když né ani to tak start z kopečka.Jinak do nafty na zimu přidávám cca 2-3 litry lihu na plnou nádrž pěkně to tu vodu naváže na sebe a spálí ji a pomáhá to proti ucpávání filtrů mám to vyskoušené neměl jsem až na vijimku tak při -20.stupňových mrazech jsem neměl problém se startem.zdraví Petr