Jdi na obsah Jdi na menu

 


P V3S Souprava stanice RDM-12 vůz A

Pokusím se o bližší popis poměrně náročné soupravy na podvozku vozu Praga V3S . která je vcelku hojně zastoupena v mém okolí.

Radioreleová kmitočtově modulovaná stanice RDM-12 je umístěna ve dvou terénních vozidlech Praga V3S se skříni , označenými A a B. V těchto vozech je namontovaný veškerý příslušenství pro provoz stanice a výstroj obsluhy. RDM-12 je určena pro směrové spojení na operačně taktickém stupni velení. Pracuje v kmitočtovém pásmu 120 - 480 MHz ., roděleném do dvou podrozsahů.Stanice umožnuje současný přenos jednoho služebního a 12 účastnických duplexních telefonních hovorů na principu kmitočtového řazení.

Můj popis bude směřovat zde na vůz A , kde byl umístěn jeden soubor radioreleových pojítek stanice RDM-12 - SRP , jeden soubor dvanáctikanálového zařízení nosné telefonie SNT 12 , jedna pomocná UKV radiostanice R 105 D  pro provoz za jízdy , filtroventilace FJ-50 , elektrocenrála EC 3 kVA pro nouzový provoz (pozdejší vozy neměli EC a pouze se spolehli na vůz B s dvěmi EC ) . Ve voze A jsou přepravvovány dvě soupravy antenních systému BC. Pomocné stožáry na voze A zabezpečují provoz při zastavení za přesunu nebo pokud není možno postavit soupravy stožárů 14 m z vozu B.Takže poměrně složitá a drahá (ve své době vzniku) souprava.

Maximální hmotnost vozu A je 9 150 kg což na velké hrátky typu off-road moc není . Osádka 2 muži. Minimální prostor pro postavení stanice je 19 x 27 m.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

RDM kářům jsme záviděli

(Franta, 7. 9. 2017 20:13)

V letech 1981 - 82 jsem sloužil u VÚ Lipník nad Bečvou. A přestože nám na vojenské katedře slibovali právě RDMku (snad bych ji dokázal ještě dnes rozchodit), dostal jsem se k ruské R404. A záviděli jsme těm, kdo "bojovali" s RDM12. Měli tam fungující topení, elektrický vařič, závěsná lůžka. O tom se nám mohlo jen zdát. Prostě konstruktéři (na rozdíl od rusů) mysleli i na posádku. A dvě připomínky. Jednak R-105 nebyla UKV, ale VKV stanice. A druhá - RDM12 mohla pracovat již od 60 MHz, pomocí bloku A. Je fakt, že se obvykle nevozil, ani příslušná LP anténa, ale možné to bylo.

Re: RDM kářům jsme záviděli

(Peter, 5. 3. 2018 11:43)

Zdravím, to chýbajúce Á-čko ma štvalo 2 roky, 24 mesiacov a 730 dní. A mali aspoň RDM 6 / podvozok ZIL/, ale na nemecký Bayern drei jeden voľný kanál furt sa našiel. Plus to, že kóty boli väčšinou nad pivovarom /Krkavec, Louštín, Vrátenská Hora/. Srdečná vďaka za web, plný spomienok. Keby niečo, pozdravujem všetkých statočných Bory - 5586.
Peter, Plzeň 1982-84
PS: Alcatraz za rohom

Re: RDM kářům jsme záviděli

(Jirka -Směrák, 14. 8. 2018 22:42)

B -120 - 240MHz
C - 240 - 480MHz

učitel

(Vláďa Anděl, 5. 8. 2017 2:00)

Ahoj všichni, já jsem tu RDM12 v Popradu někdy v roce 1981 učil. Když jsem pochopil, že kluci nemají základní znalosti na to, aby pochopili jak ten vysílač funguje, kašlal jsem na osnovy a učil jsem úplné základy o šíření vln, třeba že i na KV lze vhodnou anténou potlačit rušení Svobodné Evropy :-) Kupodivu nejen že mě nikdo nebonznul, ale byl jsem vyhlášen za nejlepšího učitele :-) Měl jsem dva průsery.
1. Jako dozorčí autoparku jsem pustil mlaďasy zametat listí. Jenže oni blbli s nějakou V3S a napíchali s tím díry do autobusu. O náčelníka autoparku se pak pokoušel infarkt.
2. Jak jsem vyplavil BAUMS. Kotelník pouštěl teplou jen když se šli kluci sprchovat. Tak jsem ve 2. poschodí hodil ponožky do umyvadla, zašpuntoval, pustil teplou a čekal. Jenže mezi tím přišel Honza Goetz a prý abych šel do hospody. No tak jsem šel ... Te vody si všimli, až když tekla do suterénu :-)

Re: učitel

(klimáček, 13. 4. 2018 21:05)

V Poprade som bol na Pš v roku 1982, v zime bol krásny pohľad z buzeráku na Tatry.Po príchode do BRNA sme s RDM 12 sme absolvovali množstvo výjazdov a spojený.V RDM bola pohoda ,čo som sa nenaučil v Poprade,to do mna nahustili mazáci na cvičeniach.Ale po roku som už na nej robil velitela stanice.Osádku tvorili dve PV3S a 6 vojakov.V Poprade si pamätám,že bolo v arme pivo,a kúsok vedla kino.

Re: učitel

(klimáček, 13. 4. 2018 21:09)

V Poprade som bol na Pš v roku 1982, v zime bol krásny pohľad z buzeráku na Tatry.Po príchode do BRNA sme s RDM 12 sme absolvovali množstvo výjazdov a spojený.V RDM bola pohoda ,čo som sa nenaučil v Poprade,to do mna nahustili mazáci na cvičeniach.Ale po roku som už na nej robil velitela stanice.Osádku tvorili dve PV3S a 6 vojakov.V Poprade si pamätám,že bolo v arme pivo,a kúsok vedla kino.

RDM kářům jsme záviděli

(Franta, 7. 9. 2017 20:11)

V letech 1981 - 82 jsem sloužil u VÚ Lipník nad Bečvou. A přestože nám na vojenské katedře slibovali právě RDMku (snad bych ji dokázal ještě dnes rozchodit), dostal jsem se k ruské R404. A záviděli jsme těm, kdo "bojovali" s RDM12. Měli tam fungující topení, elektrický vařič, závěsná lůžka. O tom se nám mohlo jen zdát. Prostě konstruktéři (na rozdíl od rusů) mysleli i na posádku. A dvě připomínky. Jednak R-105 nebyla UKV, ale VKV stanice. A druhá - RDM12 mohla pracovat již od 60 MHz, pomocí bloku A. Je fakt, že se obvykle nevozil, ani příslušná LP anténa, ale možné to bylo.

RDM-12

(bighead, 13. 12. 2014 22:14)

Krásný fotky RDM-ky a SNT-éčka,byl jsem půl roku v Popradu na PŠ právě na mechanika RDM-12,ale na útvaru v Písku u Kaprů mě stejně dali NOT-PSU,jinak z našeho útvaru byli dočasně odvelení na tzv.Deltu-jedna byla na Kleti a druhá na Svidníku u Pacova a jedna stanice běžela nepřetržitě na útvaru na půdě-tzv.Stálice,pěkně to tam hučelo a dobře se tam spalo.
Moct se vrátit v čase,asi bych neváhal,pakárna nepakárna,hlavně jsme byli mladí a měli všechno před sebou.Mějte se Vašek.
ARO M 461
BRDM-2rch
MUTT M 151 A1
UAZ 469

Re: RDM-12

(Jirka Štěpánek, 26. 6. 2016 11:47)

Ahoj ; hledám někoho kdo sloužil 1977-1979 v Písku u RDM 12 ; PŠ - Praha -Ruzyně -podzim a zima . A pak už Písek . mail : jiristep0@seznam.cz

Re: Re: RDM-12

(Jan Motyka, 5. 10. 2016 18:41)

Ahoj Jirko,pozdravuje ta kamarát z vojny,služili sme spolu,bol som vodič u spojarov na PV3S RDM 12.Volant mi ostal,robím teraz vodiča na SAD/čsad/.Ako sa máš,s pozdravom Jano od Svidníka.

Re: Re: Re: RDM-12

(Jirka, 29. 1. 2017 16:29)

Ahoj Jano . Měl jsem ve stanici dva řídiče ze Slovenska ; Jano a Lojzo . Že bych ti dělal náčelníka púl roku než jsi šel do civilu ? klidně se mi ozvi na mail a popíšem . Loni jsem byl v Písku podívat se co se tam změnilo.

Re: Re: Re: RDM-12

(Jirka, 29. 1. 2017 16:30)

Ahoj Jano . Měl jsem ve stanici dva řídiče ze Slovenska ; Jano a Lojzo . Že bych ti dělal náčelníka púl roku než jsi šel do civilu ? klidně se mi ozvi na mail a popíšem . Loni jsem byl v Písku podívat se co se tam změnilo.

Re: Re: Re: RDM-12

(Jirka, 29. 1. 2017 16:30)

Ahoj Jano . Měl jsem ve stanici dva řídiče ze Slovenska ; Jano a Lojzo . Že bych ti dělal náčelníka púl roku než jsi šel do civilu ? klidně se mi ozvi na mail a popíšem . Loni jsem byl v Písku podívat se co se tam změnilo.

což na velké hrátky typu off-road moc není

(Emper, 14. 5. 2014 12:40)

:-)) ..kdybych ti napsal kde všude jsme s RDMkama byly..tak by ti asi naskočily pupínky. Vzhledem k tomu, že je to stanice radioreléová, tak musí být přímá viditelnost mezi stanicemi. RDMky zajišťovali spojení na velké vzdálenosti.."z kopce na kopec" ..a takže dostat se na naplánovaný kopec bylo někdy docela hardcore. Vlastní zkušenosti. VÚ 9967 Beroun.

Re: což na velké hrátky typu off-road moc není

(Jirka, 18. 5. 2014 10:22)

Ahoj ; ale vyjeli jsme všude ; v kopcích v Brdech ; Boletice ; Libavá; Kleť v zjmě , Klínovec v zimě ; jeli jsme pomalu , ale furt ; Jirka

Re: Re: což na velké hrátky typu off-road moc není

(HonzaJM, 26. 6. 2016 1:41)

Byli jsme s nimi i na Velké Javořině a stálovky Drahlín a Drhovice

Beroun

(Luboš Polák, 12. 5. 2016 7:55)

Dělal jsem velitele stanice v Berouně 1979 -1981, zároveň jsem učil ovládat RDM 12 na PŠ . Sice zbytečně dlouhý, ale přesto hezké vzpomínky

čestlice

(ls, 21. 4. 2016 13:04)

Patřili jsme pod St. Boleslav,1986-1988 - mechanik a potom velitel stanice, sloužil jsem i ve Vidocicích na stacionarce RDMek...zajímavá zkušenost s radioreleovým spojením - čerpán z ní i dnes při plánování MW spojů...

Smeráci

(klimacek-22.2.2016, 22. 2. 2016 22:40)

1982-84 nástup na Pš -Poprad,potom prevelený do BRNA-Jaselská Kasárna,krásné spomienky na výjazdy s rádiostanicou ,dokonca sme sa s nimi dostali na Karakumskú púšť na ostré raketové strelby.

SRRU

(Stanislav, 1. 1. 2016 15:42)

1981-83 Nové Město nad Metují
sloužili jsme rok na radio releových uzlech.Náčelník SRRU Brno Hády
(TV vysílač na hádeckém vrchu kolem Velké Klajdovky )