Jdi na obsah Jdi na menu
 


Střední tank T-54A

Další kapitola fotek patří prvnímu typu z řady moderních T a to T-54A ,který určil směr dalšího vývoje tankové techniky. Ve své době rychlý ,mohutně vyzbrojen a s učinným panceřováním byl hvězda.Zbrojovky ve východním bloku jich chrlily stovky ale v dnešní době jich moc k vidění zrovna není - na fotkách je stroj z voj.muzea v Lešanech ,který na první pohled zvenčí vypadá v dobrém stavu. Což můžou posoudit ti ,kteří v rámci ZVS s tímto typem sloužily a že jich bylo ....

Tenhle stroj na fotce má zajimavý typ pojezdových kol - buď originál rus.výroba nebo první verze jezdily na tomhle typu po T-34 ze skladu.Při GO ve VOP se také často měnilo to co bylo na skladě a není raritou tank ,který měl korbu z T-54A nebo M a věž jednu z posledních T-55A.Verze popisovaná T-54A se objevila ve výzbroji ČSLA v roce cca 1962 - u tanků novější výroby došlo k  některým konstrukčním změnám ,které byly provedeny zejména na hlavní spojce a mezi spojovacím převodem a hlavní spojkou ,kde byla požita jiná zubová spojka.

Tank T-54A o celkové hmotnosti 36 tun je dlouhý dopředu přesně 9 m a šířka činí 3,270 m ,výška je 2,750 mm kdyby si někdo doma stavěl pro něj přístřešek.Ve výzbroji měl kanón D10-TG ráže 100mm ,který byl již stabilizován ve vertikální rovině a rychle zastaral proti moderním tankům NATO.Nezbytný doplňek tvořil spřáhnutý SGMT ráže 7,62mm a pevný kulomet SGMT ráže 7,62 mm v čele korby tanku vedle řidiče. Ten se zaměřoval celým vozem a ústí hlavně bylo v otvoru pod vlnolamem. Tento kulomet měl 3 x schránky nábojů k dispozici.Jako,, psychologická" obrana proti letadlům a vrtulníkům sloužil na věži upevněný DŠK ráže 12.7 mmm bez krytu střelce.

Jako pohonná jednotka jsou udávaný typy motoru buď V-54G nebo V-54A ,které jsou V12 o objemu 38 880 cm3.Výkon byl 520 k při 2000 ot/min a mají atmosferické plnění s přímým vstřikem nafty. Maximální rychlost je 50 km/h po silnici.

Pro zajímavost uvádím hmotnosti různých součástí :

-motor ........840 kg

-věž tanku bez kanonu ....4 100kg

-úplný kanón bez panceřování ...1 950kg

-jeden kolejový pás ..........1 300kg

-převodovka (bez hl.spojky)...546kg