Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vyprošťovací tank VT-55A

Vyprošťovací tank VT-55A je postavený na podvozku tanku T-55A ,který má zesílenou ochrannu proti zbraním hromadného ničení a přepracovanou hlavní spojku.Hlavní jeho úkol byl vyhledat,zapřáhnout a odvléci poškozenou bojovou techniku z první linie do míst soustředění pošk.techniky nebo do  hnízd oprav techniky.Mohl i provádět rozsáhlejší opravy  a výměny  ND u těžké techniky v poli s využitím jeřábu o nosnosti 1600/2000 kg. Logické použití bylo i při ženijních pracích v týlu.Např. za dob ČSSR skupina 3 x VT-55A z útvaru Hrdly pomáhala v hnědouhelných povrchových dolech Most  při vyprošťování a narovnání zapadlého těžebního rypadla v mrazu.

Stroj v současné době se již vyřazuje z AČR ( možná už je jen skladem před výprodejem) a nahrazuje ho další typ a to VT-72B s většímy výkony při menších provozních nákladech.On VT-55A je docela těžký ( 35 tun ) a komplikovaný stroj na údržbu.Hodně se jich objevilo mezi fandy v ČR  ale perfektně fungující a udržovaný VT-55A spočítáte na jedné ruce.Je to i penězích.V ruku v ruce vyjde i potřeba si pořídit podvalník P-50 a něco co tuhle soupravu (55 t ) utáhne na silnici.Při údržbě zde neváží nic pět kilo a také nic za hodinu hotové...Další věc je mít k tomuto stroji kompletní originální dokumentaci k provozu a údržbě ,opravám - protože lidí co tento stroj znali  z praxe a předali Vám nějaké zkušenosti  ubývá  až úplně zmizí...

I kdyř vypadají všechny VT-55A stejně ,přesto tento stroj prodělal několik modernizací a v něčem se liší.Hlavně se to týkalo vyprošťovacího zařízení - navijáku a jeřábu.

Úpravy ve výrobě:

1.7.1976 - je přepracována motorová příčka pro lepší přístup

1.1.1978 - zvýšení tahu navijáka a ovládání ,lepší ochrana konce lana hl.navijáku,výměna pojistného ventilu ,jiný rozvaděč pomocného navijáku

 1.1 1978 - u jeřábu je to zvýšení nosnosti kapalinového jeřábu z 1500 na 1600 kg a s tím související změna točny háku jeřábu.

První rozlišující pohled je napsaná nosnost jeřábu na ramení a to buď 1500 kg nabo 1600 kg , a také viditelný průměr lana jeřábu je větší z 11,2mm na 12,5 mm.

Ovládání převodovky,PSÚ a hlavní spojky se liší od tanku T-55A jen tvarem ovládacích tahadel.

Základní části VT-55A :

-korba vozu a nástavbou

-nákladová plošina s nosností 3t při přepravě ND nebo nářadí

-vyprošťovací a zvedací zařízení (jeřáb,hl.naviják,pomocný naviják)

-motor V-55A s příslušenstvím

-převodovka

-podvozek (pásy,napínací kola,pojezdová kola,hnací kola atd)

-elektrické vedení a vypínače ( pojistky,relé atd )

-výstroj posádky

-spojovací přístroje ( R-123 , THZ R-124)

- výzbroj a optika

-výstroj vozu a příslušenství pro všechny zařízení ( háky,tyče,kladly,plachty,spojky,hevér,hadice,kanystry atd)

Některé TTD pro VT-55A :

- celková hnotnost 35 t

- posádka 3 osoby ( řidič,velitel,vazač)

- max.tažná síla hl.navijáku v extrému je až 294 kN.

- délka s ostrohou v pochodu  7 120 mm

- šířka 3 275 mm

- výška v pochodu 2 250 mm

- délka oporný plochy pásů 3 840 mm

- světlá výška podvozku 45 cm

- max.rychlost na cestě 50 km/h a s vlečným tankem 6-18 km/h