Jdi na obsah Jdi na menu

 


Samohybná houfnice PzH 2000

Při letošních Bahnech 2006 byla možnost ( a také ochotná posádka) si důkladně prohlédnout německou samohybnou houfnici Panzerhaubitze Krauss Maffei Wegmann PzH 2000 a z mého pohledu to byl technologicky nejvyspělejší stroj co se akce zůčastnil.Po prohlídce uvnitř a možnosti si vyzkoušet  místo řidiče a střelce jsem byl tímto strojem nadchnut.I posádka britské houfnice AS90 okukovala jak to tý PzH uvnitř funguje.O velikosti prostoru pro práci posádky se může posádkám čs.vz.77 DANA jenom zdát - dělí je generace vývoje a jiná filozofie zadání při vývoji. Stroj to nebude vůbec levný a tato posádka se k němu na prezentacích a přejezdech chovala velmi opatrně (z mého pohledu).Posádku tvoří 5 mužů ale na podobné akce vyjíždí stroj jen se třemi osobami ,které jsou nezbytně nutné pro manipulaci.

Zeptal jsem se jednoho člena osádky ,co říká na modernizované T-72M4CZ z AČR co stáli kolem PzH 2000. Tak se ně zadíval a pravil :Nebudou to tanky do bojů ve městě,na poli a v lesu se jejich malá silueta stává výhodou ale jakýkoliv zásah je pro tříčlenou osádku ten poslední - nechtěl by v bitvě sedět uprostřed aut.zásobníku plných střel.

Otázka zní jaká eventuálně bitva čs.tanky čeká a do misí je také  nikdo asi nepošle ??

Hmotnost PzH 2000 je 55 tun což není málo.Takový stroj už vyžaduje silniční síť určité kvality a podvalníků pro tohle v armádách mimo NATO taky moc nebude. Výzbroj tvoří kanón L 52 Rheinmetall ráže 155mm s dostřelem 30km standardní municí NATO - 36,5 km modernizovanou a 40 km s aerodynamicky upraveným projektilem - nábojů si vůz veze 60 ks a je schopný všechny vystřílet za 10 minut a 50 sekund..Kulomet je klasika ráže 7,62mm s 1000 střelami.

Podvozek a spousta mechanismů pochází z tanku Leopard 2 ,pásy jsou stejné a na jiných než z gumovými pátkami jsem ani PzH neviděl.Převodovka je 4°st. automatická HSWL 284C jak má být pro takový  kolos od firmy RENK .Maximální rychlost je 60 km/h po silnici a 45 km/h v terénu. A naposled něco o motoru - diesel V8 MTU 881 typu Ka-501 o výkonu 736 kW (1000 k) je vícepalivový a oproti motorům v jiných ShK byl poměrně tichý.Zásoba 1000l nafty v nádržích stačí cca na 420 km dojezdu.

Moc se mi to líbilo.