Jdi na obsah Jdi na menu

 


Střední terenní nákladní aut. ZIL-131,ZIL-131V

Docela dost v ČSLA rozšířený typ nákl.automobilu ZIL-131 se vyráběl ve dvou druzích : jako valník a nejpočetnější skříň účelových nástaveb.Těch bylo v útvarech...

Kromě základu byly ještě "

1)  návěsový tahač ZIL-131 V pro vlečení návěsů hlavně u PVO a PVOS.Tahač má zkrácený rám a má vzadu kloubové spojení s návěsem.Je vzadu dost zablatníkován ,aby odstřikující voda od kol neškodila návěsu a jeho nákladu.Držák záložního kola je upraven pro uložení jednoho záložního kola pro tahač a jednoho pro návěs.Tahač nená vzadu závěs,pouze pevné závěsné oko.Má také větší zpětné zrcátka .Nedokáže vléci klasické návěsi .

TTD : hmotnost s navijákem ............ 6 470 kg

          celková hmotnost návěsu s nákladem..... 7 500 kg v lehčím terénu

          max.celková hmotmost návěsu s nákladem .............12 000 kg jen po silnici

          max.rychlost po silnici  s 7500kg návěs ...................80 km/h

2) nákladní automobil ZIL-131 A ,který je bez stíněného a herm.elektrického zařízení .Je to obdobný jako ZIL-130.Nemá vodotěsné světlomety  a brodí do max 900mm.

Skříňové karosérie se dělí na tři typy :

- skříň starého provedení je dřevěná kostra pokryta zvenčí plechem přišroubovaným vrutem.Uvnitř je nejčastěji překližka.Mezi stěnami je izolační mezivrstva tvořena bůh ví čím.

- skříň novějšího provedení má už ocelovou kostru ,na které jsou přišroubovány panely.Izolace je z pěnoplastu.

- skříň nejnovější je už bez nosný kostry.Je to z nosných dřevěných podelníků zalepených v pěnoplastu mezi plech a překližku.Venkovní potah je duralový a uvnitř překližka.

ZIL -131 valník uveze užitečný náklad do 3500kg a hmotnost přívěsu může být až 4000 kg.Celková váha s navijákem 10 425 kg.

Motor je V8 ZIL131 o výkonu 150 k  na benzín BA-90. Nutno v ČR dolívat adektiva olova do bezolovnatých benzínů.

Při porovnácích zkoškách v ČSLA s V3S byly výkony ZIl-131 v terénu horší a náročnost palivem hrála také svojí roli.Na Bahnech byly co se pamatuji jen 1 až 2 vozy ,které byly perfektně renovované a motoricky bez závad - jinak je další zástup těch ,kterým motory pálí jen na nějaké válce nebo se přehřívají.

Na fotkách budou i další varianty tohoto typu byť od jiného zbraň.systému.